digital transformation

4 mythes over digitale transformatie

Digitale transformatie is zonder twijfel een van de grootste trends van de laatste jaren. Moeten we ons zorgen maken over robots die onze job overnemen? 

Mythe 1. De echte transformaties gebeuren enkel bij grote spelers

Vaak staren we ons blind op grote bedrijven die investeren in de nieuwste technologie en gestroomlijnde processen. Alsof enkel zij over de kracht en middelen beschikken om hier het verschil te maken. Toch maakt het niet uit hoe groot je bent, maar hoe je erin slaagt om processen in je organisatie te sluiten. Heel wat processen raken ‘gebroken’. Er hapert iets in de flow of je krijgt een flessenhals doordat er bijkomende controles in een systeem moeten gebeuren.

Een simpel voorbeeld is de opvolging van bestellingen. Als er plots een grote toename is aan orders, kan het bestaande systeem die toename misschien niet aan. Door manuele stappen in het proces treden er vertragingen op en omdat het bedrijf op volle toeren draait, neemt niemand de tijd om in te grijpen. Als daarna de aanvragen en de omzet dalen, komt er een paniekreactie en is de nood om een oplossing te vinden nog groter. 

Mythe 2. Digitale transformatie is een IT functie

Digitale transformatie heeft meer te maken met leiderschap dan met technologie. Bedrijfsleiders moeten zelf ontdekken hoe de technologie hun business model zal verbeteren en wat de meerwaarde is voor de eindgebruiker. Naast een goed projectteam, heb je dus ook een organisatie nodig die de verandering mee kan dragen. Want als de organisatiestructuur niet klaar is om nieuwe functies te installeren, dan is het verloren energie. Het maken van een actieve procesmap kan helpen om lekken in je systeem te ontdekken en aan te duiden waar je proactiever kan handelen.

 
Mythe 3. Met digitale transformatie verminder je het aantal medewerkers

Veel mensen vrezen dat een doorgedreven automatisering op termijn jobverlies zal betekenen omdat machines het werk van mensen overnemen. In realiteit zien we echter dat bedrijven die inzetten op automatisering ook meer mensen nodig hebben om die technologie aan te sturen en te analyseren. Denk bijvoorbeeld maar aan e-commerce. Klanten kunnen snel en gemakkelijk online aankopen doen, maar er zijn nog heel wat mensen nodig om het tot op de bestemming te krijgen.

Mythe 4. Je moet de baas eerst overtuigen

Bij digitale transformatie worden projecten vaak complexer voorgesteld worden dan ze zijn. Dat schept natuurlijk achterdocht, want wat niet stuk is, moet je niet repareren. Waarom de investering doen? Om dat inzicht te krijgen moet je gewoon een grote spiegel kopen en kijken wat er allemaal gaande is in je bedrijf en de wereld om je heen. Je mag als bedrijf gerust tegendraads zijn, maar let op dat je niet blind bent voor de nieuwste trends.

Ben je nieuwsgierig geworden en klaar om zelf de stap naar digitale transformatie te zetten? Ontdek dan nu onze opleiding, waarin ervaren coach Elke Wambacq jou alle tools aanreikt om je bedrijf helemaal future-proof te maken.
 

Naar de opleiding

Syntra Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra AB

Naar alle artikels

25mei

Event

Online infoweken vanaf 25 mei

Van 25 mei tot 4 juni organiseren we opnieuw onze online infoweken. Gedurende 2 weken kan je vragen stellen, chatten met medewerkers en docenten. Je kan ook inschrijven op onze gratis webinars. Niet te missen! Vragen? We helpen jou verder! Nog niet zeker welke opleiding bij je past? Doe de test!
 

Schrijf je in voor gratis online infosessies

Artikel

Technisch tekenen met AutoCAd, Revit of SketchUp

Leer technisch tekenen met de beste programma's op de markt. Ontdek de voordelen en verschillen van SketchUp, AutoCad en Revit en maak de juiste keuze.

Artikel

Top 10 opleidingen januari 2021

Mensen hebben meer dan ooit goesting om een opleiding of herscholing te volgen. Check hier onze top 10 opleidingen van januari 2021!

Artikel

5 redenen waarom goed UX-design essentieel is

Als UX designer zorg jij ervoor dat gebruikers van websites en apps een vlekkeloze ervaring hebben. Zo zorg je voor meer gebruiksgemak, dat zich meteen vertaalt in meer leads en een hogere omzet.