
5 redenen om te bloggen
Is het anno 2018 nog interessant om te beginnen bloggen? En wat levert een blog dan mogelijk op? Het antwoord is: JA. Wij geven jou de 5 belangrijkste reden om nu te beginnen met bloggen.
Met een blog kan je jezelf profileren als vakexpert. Door over topics te schrijven en deze te kaderen, ontdek je trends, nieuws en innovaties. Het houdt je scherp.
Een blog is ook leuk en waardevol voor jezelf. Je kan er creatief mee omgaan en al doende leer je ook beter schrijven en met welke soort blogartikels je de meeste interactie genereert.
Reisbloggers doen het om hun reiservaringen te delen, ondernemers om hun producten of diensten in de etalage te zetten of om meer websitetraffiek te genereren, influencers doen het voor de kick en zien hun groeiend aantal volgers soms ook gehonoreerd in gesponserde geschenken.
Je blogartikel krijgt bezoekers via de zoekmachine. Je hoeft geen expert te zijn in zoekmachine optimalisatie om bezoekers te krijgen van Google, maar het helpt wel als je de basis kent
Bekijk ook de opleiding Een website sterk positioneren in Google (2 sessies).
Wie waardevolle content schrijft, scoort makkelijker in de Google-resultaten. Ook als je nu pas begint.
Met een blog krijg je nieuwe volgers en vergroot je je netwerk. Bovendien kan je reacties van lezers aan je blog toestaan. Feedback van gebruikers kunnen echt voor een wisselwerking zorgen tussen jou en je doelgroepen. Bovendien worden pagina's die vaak updates krijgen, bijvoorbeeld door comments, extra gewaardeerd door de belangrijkste zoekmachine Google waardoor je hoger in de zoekresultaten verschijnt.
Last but not least worden sommige online volgers ook "echte contacten" door bijvoorbeeld uitnodigingen persevents en samenwerkingen tussen bedrijven.
In je blog kan je linken plaatsen naar andere delen van jouw site of jouw sociale media. Deze kruisbestuiving werkt goed voor de lezer en voor de zoekrobots. De kans is ook groot dat lezers van je blog een linkje naar een bericht van jou plaatsen op hun site. Andere relevante linken van andere sites naar jouw site, is een belangrijke parameter in de ranking van zoekrobots.
Bloggen is ook personal branding. Storytelling is een techniek om jezelf, je bedrijf of producten of diensten bekend te maken.
Bekijk ook de opleiding Storytelling (2 sessies).
Bloggen is een denkproces. Je denkt na over hoe je je lezer het best kan informeren, overtuigen of enthousiasmeren. Je leert je business goed onder woorden te brengen. Bloggen heeft te maken met communicatie, marketing, zoekmachine optimalisatie, schrijven, techniek en gebruiksvriendelijkheid. Belangrijke (online) competenties die jou in de digitale wereld vandaag, en nog meer van morgen, sterker maken.