Lieven Van De Velde is al jaren een vaste waarde bij Syntra AB. Je kan bij hem terecht voor opleidingen rond search engine optimization (SEO), e-commerce, conversie voor websites, e-mail marketing en digitale marketing
Het conversiepercentage van een website (het aantal bezoeken dat uitmondt in een actie) is zowat de graadmeter voor het succes van een site. Een positieve evolutie van het conversiepercentage zorgt direct voor meer resultaat, zonder dat daarvoor meer bezoekers moeten worden gevonden. Er zijn heel wat manieren om de conversie van je site te beïnvloeden. Docent Lieven Van De Velde somt er hier 5 op.
In bijna alle website statistieken die ik tegenkom ligt het conversiepercentage van terugkerende bezoekers hoger dan bij nieuwe bezoekers. Dat is ook enigszins logisch. Mensen die naar een site terugkeren hebben zich al geïnformeerd en hebben meestal al wat meer vertrouwen in de site en de organisatie die erachter zit. Door acties te nemen die het percentage terugkerende bezoekers verhoogt zorg je meestal ook voor een stijging van het gemiddelde conversiepercentage van je site.
Social media, remarketingcampagnes en e-mail zijn trouwens ideale manieren om bezoekers naar een site te laten terugkeren.
Vaak drukt men het engagement van een website bezoeker uit in gespendeerde tijd op de site en het aantal bekeken pagina's tijdens het bezoek. Vaak blijkt dat bezoekers die iets langer op een site blijven en meerdere pagina's bekijken meer kans geven op conversie. Zorg er daarom voor dat je je bezoekers bij de hand neemt en door de site loodst via relevante links en sterke calls-to-action.
Uiteindelijk komt een bezoeker naar een site voor de inhoud van die site. En dit ongeacht of het om de site van een dienstenbedrijf, een online shop of een vrij beroep gaat. We zoeken uiteindelijk altijd naar inhoud in al zijn vormen. De afwezigheid van sterke en relevante inhoud, die de bezoeker echt nodig heeft en wil, is een enorme conversie killer.
Zorg er dus voor dat jouw site sterke inhoud geeft over je aanbod. En dat die inhoud antwoorden geeft op de vragen die mensen hebben m.b.t. jouw aanbod.
Bij heel wat sites ligt het aantal mensen dat de site bezoekt met een smartphone of tablet al rond de 40-50% van het totale bezoekersaantal. Maar even vaak ziet men in de website statistieken dat die bezoekers maar moeilijk converteren. De gebruiksvriendelijkheid en beleving voor mobiele bezoekers verhogen zorgt bijna altijd voor een toename van het aantal conversies.
Bezoek en test je eigen site op regelmatige basis. Zorg ervoor dat alles naar behoren functioneert.
Nog interessanter is meekijken wanneer anderen jouw site bezoeken. Dat kan via eenvoudige gebruikerstesten waarbij u aan de tester een opdracht geeft om op je site uit te voeren. Kijk tijdens het uitvoeren van de opdracht goed mee. Kijk of de indeling van de site logisch is en of alle functies werken zoals ze moeten werken.
Door je site vlotter te laten werken zorgt u bijna altijd voor meer conversie.
Ga dus aan de slag met conversie optimalisatie.
Een onmisbaar instrument daarbij is Google Analytics, de gratis website statistiek software van Google.
Lieven Van De Velde is al jaren een vaste waarde bij Syntra AB. Je kan bij hem terecht voor opleidingen rond search engine optimization (SEO), e-commerce, conversie voor websites, e-mail marketing en digitale marketing