website conversie

5 tips om de conversie van je website te verhogen

Het conversiepercentage van een website (het aantal bezoeken dat uitmondt in een actie) is zowat de graadmeter voor het succes van een site. Een positieve evolutie van het conversiepercentage zorgt direct voor meer resultaat, zonder dat daarvoor meer bezoekers moeten worden gevonden. Er zijn heel wat manieren om de conversie van je site te beïnvloeden. Docent Lieven Van De Velde somt er hier 5 op.

Meer bestaande bezoekers laten terugkeren naar de site.

In bijna alle website statistieken die ik tegenkom ligt het conversiepercentage van terugkerende bezoekers hoger dan bij nieuwe bezoekers. Dat is ook enigszins logisch. Mensen die naar een site terugkeren hebben zich al geïnformeerd en hebben meestal al wat meer vertrouwen in de site en de organisatie die erachter zit. Door acties te nemen die het percentage terugkerende bezoekers verhoogt zorg je meestal ook voor een stijging van het gemiddelde conversiepercentage van je site. 
Social media, remarketingcampagnes en e-mail zijn trouwens ideale manieren om bezoekers naar een site te laten terugkeren.
 

Het engagement van een bezoeker verhogen.

Vaak drukt men het engagement van een website bezoeker uit in gespendeerde tijd op de site en het aantal bekeken pagina's tijdens het bezoek. Vaak blijkt dat bezoekers die iets langer op een site blijven en meerdere pagina's bekijken meer kans geven op conversie. Zorg er daarom voor dat je je bezoekers bij de hand neemt en door de site loodst via relevante links en sterke calls-to-action.
 

Duidelijke informatie geven over de producten of diensten.

Uiteindelijk komt een bezoeker naar een site voor de inhoud van die site. En dit ongeacht of het om de site van een dienstenbedrijf, een online shop of een vrij beroep gaat. We zoeken uiteindelijk altijd naar inhoud in al zijn vormen. De afwezigheid van sterke en relevante inhoud, die de bezoeker echt nodig heeft en wil, is een enorme conversie killer.
Zorg er dus voor dat jouw site sterke inhoud geeft over je aanbod. En dat die inhoud antwoorden geeft op de vragen die mensen hebben m.b.t. jouw aanbod. 
 

De beleving van de mobiele bezoeker verhogen.

Bij heel wat sites ligt het aantal mensen dat de site bezoekt met een smartphone of tablet al rond de 40-50% van het totale bezoekersaantal. Maar even vaak ziet men in de website statistieken dat die bezoekers maar moeilijk converteren. De gebruiksvriendelijkheid en beleving voor mobiele bezoekers verhogen zorgt bijna altijd voor een toename van het aantal conversies.
 

De site functionaliteiten zelf regelmatig testen en laten testen.

Bezoek en test je eigen site op regelmatige basis. Zorg ervoor dat alles naar behoren functioneert.
Nog interessanter is meekijken wanneer anderen jouw site bezoeken. Dat kan via eenvoudige gebruikerstesten waarbij u aan de tester een opdracht geeft om op je site uit te voeren. Kijk tijdens het uitvoeren van de opdracht goed mee. Kijk of de indeling van de site logisch is en of alle functies werken zoals ze moeten werken.
 

Door je site vlotter te laten werken zorgt u bijna altijd voor meer conversie.
Ga dus aan de slag met conversie optimalisatie. 
Een onmisbaar instrument daarbij is Google Analytics, de gratis website statistiek software van Google.

Lieven Van De Velde is al jaren een vaste waarde bij Syntra AB. Je kan bij hem terecht voor opleidingen rond search engine optimization (SEO), e-commerce, conversie voor websitese-mail marketing en digitale marketing

 

Syntra Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra AB

Naar alle artikels
Artikel

3 tips voor het kiezen van de juiste programmeertaal

Als je wil coderen kan het vaak moeilijk zijn om door de bomen het bos nog te zien. Welke programmeertaal gebruik je voor welke doeleinden? Wij geven je alvast enkele tips om te helpen kiezen.

Artikel

Co-working ken je al, maar co-learning vast nog niet

Het concept van co-learning is eigenlijk heel eenvoudig. We zetten maximaal 12 cursisten samen onder begeleiding van 2 coaches/vakexperten. Vooraf sturen die 12 cursisten vragen door en die vragen gaan wij behandelen. In groep, individueel of in kleinere groepjes.

Artikel

7 redenen om voor online video te kiezen

Wil je als online marketeer of content creator écht de aandacht trekken? Dan kies je voor video om je boodschap over te brengen. Ontdek hier 7 redenen waarom video hét medium is om je bereik te vergroten.

Artikel

E-mailmarketing loont. Tips voor een effectieve e-mail marketing

Het lijkt wel of online marketing in de hoek zit waar de klappen vallen. Sommige marketeers of zaakvoerders trekken het nut van e-mailmarketing in twijfel en poneren stellingen als: "Mensen lezen geen mails meer” of “Je mag niet meer mailen omwille van GDPR".