website conversie

5 tips om de conversie van je website te verhogen

Het conversiepercentage van een website (het aantal bezoeken dat uitmondt in een actie) is zowat de graadmeter voor het succes van een site. Een positieve evolutie van het conversiepercentage zorgt direct voor meer resultaat, zonder dat daarvoor meer bezoekers moeten worden gevonden. Er zijn heel wat manieren om de conversie van je site te beïnvloeden. Docent Lieven Van De Velde somt er hier 5 op.

Meer bestaande bezoekers laten terugkeren naar de site.

In bijna alle website statistieken die ik tegenkom ligt het conversiepercentage van terugkerende bezoekers hoger dan bij nieuwe bezoekers. Dat is ook enigszins logisch. Mensen die naar een site terugkeren hebben zich al geïnformeerd en hebben meestal al wat meer vertrouwen in de site en de organisatie die erachter zit. Door acties te nemen die het percentage terugkerende bezoekers verhoogt zorg je meestal ook voor een stijging van het gemiddelde conversiepercentage van je site. 
Social media, remarketingcampagnes en e-mail zijn trouwens ideale manieren om bezoekers naar een site te laten terugkeren.
 

Het engagement van een bezoeker verhogen.

Vaak drukt men het engagement van een website bezoeker uit in gespendeerde tijd op de site en het aantal bekeken pagina's tijdens het bezoek. Vaak blijkt dat bezoekers die iets langer op een site blijven en meerdere pagina's bekijken meer kans geven op conversie. Zorg er daarom voor dat je je bezoekers bij de hand neemt en door de site loodst via relevante links en sterke calls-to-action.
 

Duidelijke informatie geven over de producten of diensten.

Uiteindelijk komt een bezoeker naar een site voor de inhoud van die site. En dit ongeacht of het om de site van een dienstenbedrijf, een online shop of een vrij beroep gaat. We zoeken uiteindelijk altijd naar inhoud in al zijn vormen. De afwezigheid van sterke en relevante inhoud, die de bezoeker echt nodig heeft en wil, is een enorme conversie killer.
Zorg er dus voor dat jouw site sterke inhoud geeft over je aanbod. En dat die inhoud antwoorden geeft op de vragen die mensen hebben m.b.t. jouw aanbod. 
 

De beleving van de mobiele bezoeker verhogen.

Bij heel wat sites ligt het aantal mensen dat de site bezoekt met een smartphone of tablet al rond de 40-50% van het totale bezoekersaantal. Maar even vaak ziet men in de website statistieken dat die bezoekers maar moeilijk converteren. De gebruiksvriendelijkheid en beleving voor mobiele bezoekers verhogen zorgt bijna altijd voor een toename van het aantal conversies.
 

De site functionaliteiten zelf regelmatig testen en laten testen.

Bezoek en test je eigen site op regelmatige basis. Zorg ervoor dat alles naar behoren functioneert.
Nog interessanter is meekijken wanneer anderen jouw site bezoeken. Dat kan via eenvoudige gebruikerstesten waarbij u aan de tester een opdracht geeft om op je site uit te voeren. Kijk tijdens het uitvoeren van de opdracht goed mee. Kijk of de indeling van de site logisch is en of alle functies werken zoals ze moeten werken.
 

Door je site vlotter te laten werken zorgt u bijna altijd voor meer conversie.
Ga dus aan de slag met conversie optimalisatie. 
Een onmisbaar instrument daarbij is Google Analytics, de gratis website statistiek software van Google.

Lieven Van De Velde is al jaren een vaste waarde bij Syntra AB. Je kan bij hem terecht voor opleidingen rond search engine optimization (SEO), e-commerce, conversie voor websitese-mail marketing en digitale marketing

 

Syntra Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra AB

Naar alle artikels
Artikel

Welk Adobe programma heb jij nodig?

Bij Syntra AB kan je terecht voor een hoop praktijkgerichte Adobe-opleidingen. Heb je interesse in videobewerking? Of wil je misschien liever aan de slag als grafisch vormgever? We geven hieronder alvast een overzichtje van de verschillende programma’s uit de Creative Cloud, zodat jij makkelijk kan zien wat je nodig hebt.
 

27augustus

Event

Kom naar het infomoment

Tijdens het infomoment van maandag 27 augustus kan je van 18u tot 21u met je vragen terecht bij onze medewerkers. Bovendien kan je meteen inschrijven. Van harte welkom!
 

Bekijk zeker ook onze online-infoweek

Nieuws

Erkende Syntra AB-opleidingen voor knelpuntberoepen

Ben je werkzoekend of wil je een carrièreswitch maken waarbij je een grote kans hebt om snel werk te vinden? Dan is een opleiding tot een knelpuntberoep zeker iets voor jou. Ben je graag met voeding of beauty bezig, of heb je liever iets technisch? In ons aanbod vind je vast wat je zoekt.

Artikel

5 redenen om MailChimp te gebruiken

E-mailmarketing is een onmisbare tool voor élk bedrijf, groot of klein. Een eenvoudig en gratis programma als MailChimp is het ideale middel om je klanten vlot te informeren over de laatste nieuwtjes en producten van jouw zaak.