De arbeidsmarkt verandert in een razendsnel tempo en levenslang leren is meer dan ooit een must. Met deze competenties ben je klaar voor de jobs van morgen!
Naast het aanleren van nieuwe hard skills is ook de ontwikkeling van je soft skills zeer belangrijk. Onze menselijke kwaliteiten maken ons uniek waardoor ze niet zomaar kunnen geautomatiseerd worden door robots of artificiële intelligentie.
1. Digitale competenties
Digitaal is de norm geworden en de pandemie heeft de digitale (r)evolutie nog versneld.
Bedrijven zoeken naar gespecialiseerde digitale competenties op het vlak van programmeren, data management, digitale marketing, artificial intelligence en cybersecurity.
Bekijk opleidingen Informatica
Bekijk opleidingen Digital Marketing
2. Aanpassingsvermogen
In een complexe, snel veranderende wereld is het cruciaal om snel en efficiënt nieuwe dingen te kunnen toepassen. Werknemers met de juiste mindset zien verandering als een opportuniteit en hebben het vermogen om nieuwe concepten en competenties aan te leren. En geef toe, altijd het zelfde doen, is toch ook niet echt wat je wilt?
Bekijk opleidingen Persoonlijke Ontwikkeling
3. Kritisch denken
De feiten goed kunnen analyseren en objectief beoordelen, leidt tot betere bedrijfsoplossingen. De digitale economie levert een tsunami aan data waaruit we moeten kunnen filteren en bepalen wat het meest relevant is om snel beslissingen te nemen.
Bekijk opleidingen Data & AI
Bekijk opleidingen Algemeen Management
Bekijk opleidingen Leiding Geven
4. Creativiteit
Creativiteit is natuurlijk een must in creatieve sectoren of beroepen, maar een dosis ervan is aangewezen in elke functie om taken en problemen op een originele manier te benaderen. ‘Out of the box denken’ of ‘Problem solver’ zijn dan ook competenties die je veel terugvindt in vacatures. Creativiteit vraagt een nieuwsgierige en flexibele mindset die je kan trainen in specifieke cursussen zoals:
Creatief schrijven
Bedrijfsprocessen visualiseren
Storytelling
of alle opleidingen rond Adobe software
5. Emotionele intelligentie
Medewerkers met een groter empathisch vermogen kunnen vlotter in teams werken en hebben een betere interactie met collega’s. De werkvloer is divers geworden met een mix aan generaties, culturen en competenties. Een gezonde dosis EQ is een must in elk team!
Bekijk de opleidingen coaching
6. Teamwork
Samen bereik je meer. Elkaar aanvullen en motiveren, bevordert de groepssfeer en het geluksgevoel van ieder individu. Gelukkige medewerkers presteren beter en dragen bij aan een bloeiende bedrijfscultuur.
Bekijk de opleidingen Management
7. Communicatievaardigheden
Vlot en empathisch communiceren, is essentieel om medewerkers te briefen, opdrachten te duiden, veranderingen te kaderen of anderen van je mening te overtuigen. Naast verbale of schriftelijke communicatie, zijn er de non-verbale communicatiesignalen die minstens evenveel vertellen.
8. Zin voor ondernemen
Een ondernemende attitude is cruciaal om je te ontplooien. Je eigen talenten ontdekken, opportuniteiten zien en verkennen, de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken zijn competenties die je helpen bij zelfsturing en het maken van keuzes in steeds veranderende situaties.