Vooral de technische IT-opleidingen doen het bijzonder goed. Bedrijven zitten tegenwoordig met een gigantische hoop data, waar ze belangrijke inzichten uit kunnen halen om te groeien. Die noodzaak vertaalt zich duidelijk in een enorme toename voor de opleiding Data-analist.
Hetzelfde effect merken we trouwens bij de opleiding Netwerkbeheerder. Om de hele IT-infrastructuur van bedrijven te onderhouden is er immers veel mankracht nodig met een kennis van de modernste systemen.
Invloed van influencers
Creatieve opleidingen blijven het vooral goed doen bij een jonger publiek. Sinds vorig jaar bieden we de opleiding Concept Artist aan. In die opleiding leren cursisten om visuele concepten voor film-, tv- en gameproducties te maken. De troef van de opleiding is ongetwijfeld docent David Arroyo, een bijzonder ervaren Belgische visual storyteller die zijn sporen verdiende bij verschillende megaproducties in Amerika.
Ook de impact van influencers, vloggers en streamers op YouTube of Twitch is duidelijk te merken in onze campus. Leeftijdsgenoten die een carrière uitbouwen door vanop een kamer filmpjes te maken voor hun volgers: het lijkt een droomjob voor velen. De opleiding Video Content Creator leert cursisten niet enkel de technische kant van het filmen, maar begint met het opstellen van een script en eindigt met postproductie.
Ook opleidingen rond technisch en 3D-tekenen zitten in de lift. De opleiding BIM Bouwkundig tekenaar stoomt je meteen klaar voor een knelpuntberoep, waardoor alle groepen volzet zijn en we kunnen starten met een recordaantal van 100 deelnemers.
Knelpuntberoepen blijven populair
Ondanks al het digitale geweld, blijft Syntra AB dé plek bij uitstek om een (extra) diploma op zak te steken. Veel cursisten willen meteen aan de slag en hebben hun zinnen gezet op knelpuntberoepen. Ons volledig vernieuwd lasatelier heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, maar ook opleidingen als Logistiek bediende of Boekhouder of Kapper kunnen jaar na jaar op veel interesse rekenen.