6 redenen om te investeren in een sterke e-mailmarketing strategie
- 72% van de mensen verkiest e-mail om promotionele content te ontvangen.
E-mail is dus de tool bij uitstek om in een b2c of b2b context te informeren of een oplossing voor een probleem aan te bieden. Mensen willen altijd goede informatie, interessante updates of aanbiedingen ontvangen.
- Het is een directe en persoonlijke communicatie. Zolang mensen niet uitschrijven, kan je ervan op aan dat er belangstelling is. De social media daarentegen bepalen zelf wat ze laten zien op de tijdlijn van je volgers (en betalen helpt). E-mail is ook minder vluchtig dan bijvoorbeeld social media.
- E-mailmarketing is meetbaar. En meten is weten. Open rates, click throughs, resultaten in Google analytics geven jou inzichten in het aantal lezers, bezoekers op je site en conversies – wat wil je dat jouw klanten doen in of na de mailing ?
Een open rate ligt gemiddeld rond de 25%, een gemiddelde conversie rond 1 – 1,5%, maar dit verschilt per sector. Dat niet iedereen je mail leest, hoort erbij.
Analyses laten je toe om verder te optimaliseren. Courante campagnetools zoals Mailchimp of Hubspot laten je toe om A/B testen uit te voeren zodat je zelf kan zien welke mails het beste werken.
- E-mailmarketing is betaalbaar
Ok, een goede mail opzetten vraag kennis en tijd, maar het loont. Volgens 75% van de marketeers zorgt e-mailmarketing voor een goede tot excellente ROI (bron: Econsultancy E-mailmarketing census 2018). Campagnetools zoals Mailchimp laten toe om tot 1000 e-mails per maand gratis te versturen.
- E-mailmarketing is automatiseerbaar
Je verstuurt een éénmalig gemaakte mail naar ontvangers die aan een bepaald criterium voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagsmail, een welkomstmail of een opvolgingsmail 3 dagen na aankoop. Automation laat je toe op een slimme manier in te spelen op de ‘life cycle’ van je klant. Je stuurt een relevante boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Dit vergt wel samenwerking met IT want de criteria voor de start van een campagne dien je uit je CRM te halen. Check onze opleiding Mailchimp Marketing Automation.
- E-mailmarketing is goed voor je branding én verhoogt je omzet
Het is een prima tool om vertrouwen met je (potentiële) klant op te bouwen, je blijft top of mind door regelmatig informatie, nieuwtjes of promo’s te delen. Consumenten die e-mailmarketing ontvangen, spenderen meer geld en geven dit uit aan grotere orders.
Kortom, e-mailmarketing biedt veel voordelen op voorwaarde dat je de spelregels toepast.