e-mails sturen

E-mailmarketing loont. Tips voor een effectieve e-mail marketing.

Het lijkt wel of online marketing in de hoek zit waar de klappen vallen. Sommige marketeers of zaakvoerders trekken het nut van e-mailmarketing in twijfel en poneren stellingen als: "Mensen lezen geen mails meer” of “Je mag niet meer mailen omwille van GDPR".

Maar is dat wel zo? The proof of the pudding is in the eating.
Bij Syntra analyseren we onze marketingacties en cijfers tonen aan dat e-mailmarketing nog altijd een belangrijke component is in de marketingmix.

Dankzij e-mail kunnen we

  1. leads en klanten persoonlijk en direct bereiken
  2. hun band met de organisatie verstevigen
  3. meer inschrijvingen genereren.

 

6 redenen om te investeren in een sterke e-mailmarketing strategie

  • 72% van de mensen verkiest e-mail om promotionele content te ontvangen.
    E-mail is dus de tool bij uitstek om in een b2c of b2b context te informeren of een oplossing voor een probleem aan te bieden. Mensen willen altijd goede informatie, interessante updates of aanbiedingen ontvangen.

     
  • Het is een directe en persoonlijke communicatie. Zolang mensen niet uitschrijven, kan je ervan op aan dat er belangstelling is. De social media daarentegen bepalen zelf wat ze laten zien op de tijdlijn van je volgers (en betalen helpt). E-mail is ook minder vluchtig dan bijvoorbeeld social media.
     
  • E-mailmarketing is meetbaar. En meten is weten. Open rates, click throughs, resultaten in Google analytics geven jou inzichten in het aantal lezers, bezoekers op je site en conversies – wat wil je dat jouw klanten doen in of na de mailing ?
    Een open rate ligt gemiddeld rond de 25%, een gemiddelde conversie rond 1 – 1,5%, maar dit verschilt per sector. Dat niet iedereen je mail leest, hoort erbij.
    Analyses laten je toe om verder te optimaliseren. Courante campagnetools zoals Mailchimp of Hubspot laten je toe om A/B testen uit te voeren zodat je zelf kan zien welke mails het beste werken.

     
  • E-mailmarketing is betaalbaar
    Ok, een goede mail opzetten vraag kennis en tijd, maar het loont. Volgens 75% van de marketeers zorgt e-mailmarketing voor een goede tot excellente ROI (bron: Econsultancy E-mailmarketing census 2018). Campagnetools zoals Mailchimp laten toe om tot 1000 e-mails per maand gratis te versturen.

     
  • E-mailmarketing is automatiseerbaar
    Je verstuurt een éénmalig gemaakte mail naar ontvangers die aan een bepaald criterium voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagsmail, een welkomstmail of een opvolgingsmail 3 dagen na aankoop. Automation laat je toe op een slimme manier in te spelen op de ‘life cycle’ van je klant. Je stuurt een relevante boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Dit vergt wel samenwerking met IT want de criteria voor de start van een campagne dien je uit je CRM te halen. Check onze opleiding Mailchimp Marketing Automation.

     
  • E-mailmarketing is goed voor je branding én verhoogt je omzet
    Het is een prima tool om vertrouwen met je (potentiële) klant op te bouwen, je blijft top of mind door regelmatig informatie, nieuwtjes of promo’s te delen. Consumenten die e-mailmarketing ontvangen, spenderen meer geld en geven dit uit aan grotere orders.

     

Kortom, e-mailmarketing biedt veel voordelen op voorwaarde dat je de spelregels toepast.

7 spelregels voor een geslaagde e-mailcampagne

  • E-mailadressen: kwalitatieve data inclusief opt-in
    Het opbouwen van een goede mailinglijst met geïnteresseerde lezers is cruciaal. Vraag mensen om hun mailadres (eventueel in ruil voor een voordeel zoals whitepaper of online catalogus). Segmenteer je doelgroep in clusters, zodat je je boodschappen beter kan afstemmen op de behoeften en wensen van je prospecten of klanten

     
  • Afzender, onderwerp en preheader zijn súper belangrijk: een vertrouwde afzender, een pakkende titel, een preheader die ‘teast’ … zullen je 'click to open' verhogen. Jouw prospect of klant krijgt een massa mails in de inbox. Zorg dus dat je opvalt en je boodschap boven de vouw zichtbaar is.
    Personaliseer je mail en vermeld de naam van de ontvanger.

     
  • Wees relevant
    Zorg voor interessante, behapbare content (informatief, een leuk verhaal, nieuws, een promo …). Stuur je mails uit wanneer je doelgroep online is en zorg voor duidelijk CTA-buttons die de lezer aanzetten tot actie.

     
  • Beperk afbeeldingen en logo’s
    Bij veel e-mailclients worden deze niet standaard ingeladen en zijn ze dus niet zichtbaar. Gebruik enkel lage-resolutie foto’s die snel laden en voorzie een alt-tekst in je html-code. Een link naar de webversie en een tekstversie zijn ook aan te raden.

     
  • Doordacht design en mobile responsive
    De meeste mensen openen hun mails op smartphone

     
  • Wees vriendelijk voor spamfilters door:
    spamgevoelige woorden te vermijden (zoals gratis, free, prijs, win, korting, aanbieding en symbolen zoals $ € i ?)
    het veelvuldig gebruik van afbeeldingen te vermijden
    bounces te vermijden (en dus enkel kwalitatieve adressen te mailen)
    te checken of je e-mailserver op een blacklist staat van een provider

    Check het Bloovi-artikel ivm spamfilters.
     
  • Voldoe aan de GDPR-wetgeving.
    Je mag als bedrijf je eigen klanten mailen tot ze zich uitschrijven. Ook prospecten die een opt-in hebben gegeven, kan je toevoegen aan je mailinglijsten. Voorzie in elke mail een uitschrijflink en respecteer elke opt-out.

Interesse in online marketing? Check ons uitgebreid aanbod in de clusters Digitale marketing en Web, mobile en social media.

Lieve Struyf - marketeer

Syntra Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra AB

Naar alle artikels
Artikel

5 tips om de conversie van je website te verhogen

Het conversiepercentage van een website (het aantal bezoeken dat uitmondt in een actie) is zowat de graadmeter voor het succes van een site. Een positieve evolutie van het conversiepercentage zorgt direct voor meer resultaat, zonder dat daarvoor meer bezoekers moeten worden gevonden. Er zijn heel wat manieren om de conversie van je site te beïnvloeden. Docent Lieven Van De Velde somt er hier 5 op.

27augustus

Event

Kom naar het infomoment

Tijdens het infomoment van maandag 27 augustus kan je van 18u tot 21u met je vragen terecht bij onze medewerkers. Bovendien kan je meteen inschrijven. Van harte welkom!
 

Bekijk zeker ook onze online-infoweek

Artikel

Salestrainingen 'au naturel' volgens Tom Van Dorst

Na een internationale carrière in sales en lobbying, is Syntra-docent Tom Van Dorst al zo’n 10 jaar actief als trainer in sales, communicatie en management. Met zijn brede (glimlach en) ervaring stelt hij cursisten op hun gemak, en laat hij groepen zonder weerstand resultaat boeken. 

Artikel

Haal het onderste uit de Google-kan

Google Analytics is het populairste meet- en analyse-instrument van websitebezoekers en marketingprofessionals. En als je Google AdWords slim aanpakt, schieten je kansen op succes de hoogte in. Voor beide tools hebben wij een topdocent die je er maximaal gebruik van leert maken. Zullen we?