Carbon in automotive

Het gebruik van carbon in auto's en fietsen is de toekomst. Maar wat doe je als er schade is?

Carbon in de auto- en fietswereld is niet nieuw meer. Het gewicht ten opzichte van stijfheid is nooit gezien en de ontwerpmogelijkheden lijken eindeloos.

Schade-analyse bij fietsen in carbon

Carbonvezel in fietskaders en -wielen: het voordeel op het vlak van gewicht ten opzichte van stijfheid is nooit gezien en de ontwerpmogelijkheden zijn enorm.

Maar waarom eigenlijk? Wat maakt dit materiaal zo speciaal? Waar moet je op letten als je een carbon frame wil aanschaffen, hoe kijk je door de verkooppraatjes van de constructeurs en kan je echt deze fietsen en wielen vergelijken?

Die Chinese fietsen die zo goedkoop worden aangeboden, zijn deze echt zo slecht en zo ja, waarom. Zie je de kwaliteit aan een frame?

En wat als er schade is?  Carbon is een vrij broos materiaal en het heeft ook zijn limieten. Er breekt dus wel eens iets. Gelukkig kunnen de meeste breuken hersteld worden. De correcte reparatietechnieken lijken omslachtig maar garanderen wel de hoogste kwaliteit.

Maar wat kan gerepareerd worden en wat niet? Hoe kan je een frame of wiel controleren op onzichtbare schade na een valpartij ?

Het zijn die vragen die we beantwoorden tijdens de opleiding Carbonfiets: schade-analyse, Als professionele fietshandelaar kan je deze info meer dan ooit gebruiken om jouw klanten beter advies en service te geven. Maar ook de fietsliefhebber heeft veel aan deze info.

Carbon en automotive

Overal waar snelheid en topprestaties belangrijk zijn wordt dit zwarte goud gebruikt. Formule 1-wagens, dure race- en sportwagens, ze bevatten allen zeer veel carbon. Maar carbon is momenteel nog heel erg duur.

Zoals alle materialen die in de topsport worden gebruikt, krijgen zij ook meer en meer hun plaats in betaalbare wagens. De bekendste voorbeelden zijn de BMW i3 en de Alfa Romeo 4C maar ook andere merken gebruiken dit zwarte goud meer en meer.

Maar waarom eigenlijk, wat maakt dit materiaal zo speciaal? Hoe wordt dit gemaakt? Wat zijn de huidige constructietechnieken en hoe herken je de kwaliteitsverschillen?

Maar vooral: er is nog weinig kennis rond de reparatiemogelijkheden. Bij schade worden die dure carbon onderdelen nu nog veelal in de vuilbak gegooid tegen beter weten in.

In de cursus Carbon automotive: schade-analyse leer je zelf zo’n schade te analyseren en bekijken we de principes van de herstelmethodes. Je krijgt inzicht in de verschillende fabricatiemethodes van carbon onderdelen en hoe dit een invloed heeft op het reparatieproces. Je leert welke onderdelen je op een veilige manier kan herstellen en welke onderdelen je zal moeten vervangen.

Deze cursus is een aanrader voor auto-experts, koetswerkherstellers, autohandelaars maar ook voor raceteams en iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden van carbon-onderdelen in auto's.

Er is nog weinig kennis rond de herstelmogelijkheden van carbon. Bij schade worden die dure carbon onderdelen nog veelal in de vuilbak gegooid tegen beter weten in.

De docent

Jurgen Fontaine is bijna 20 jaar docent in carbonreparaties bij vliegtuigen en nam deze technieken over voor het herstellen van fietsframes en -velgen. In samenwerking met de universiteit Gent worden deze hersteltechnieken verder op punt gezet.

Hij heeft al tientallen specialisten opgeleid in het herstellen van carbon frames en velgen.

 

Klik hier voor meer info over de opleiding CARBONFIETS: SCHADE-ANALYSE en schrijf je vandaag nog in

Klik hier voor meer info over de opleiding CARBON AUTOMOTIVE: SCHADE-ANALYSE en schrijf je vandaag nog in

 

 

Syntra Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra AB

Naar alle artikels
Artikel

Syntra, pionier in werkplekleren (duaal leren)

De leertijd (ook gekend onder leercontract) is hét systeem van werkplekleren bij uitstek. Jongeren leren de job al doende bij een ondernemer-opleider. Syntra AB gelooft sterk dat het nieuwe ‘duaal leren’ de vervanger zal worden van onze huidige leertijd.

Artikel

Goederentransport per spoor, een besloten wereld?

Het goederentransport per spoor zit in de lift. Denk jij dat enkel de nationale spoorwegmaatschappijen hierin het monopolie hebben? Dan heb je het mis: er zijn in ons land tientallen privé-maatschappijen die actief zijn in het goederentransport per trein en gebruik maken van het openbare spoorwegennet. Zij zijn intensief op zoek naar gekwalificeerd personeel.

Nieuws

Leerjongeren restaureren eigenhandig vrachtwagen

Onze jongeren uit de metaal en carrosserie opleidingen hebben de voorbije week niet enkel het einde van het schooljaar gevierd, ze stelden ook het resultaat van hun praktijkproef "project zwaargewicht" voor.  Een vrachtwagen die ze zelf hebben opgeknapt.

Nieuws

Gratis leercoaching bij herexamens

Heb je herexamens en wil je je daar goed op voorbereiden? Ook tijdens de zomervakantie kun je beroep doen op onze leercoach.