De logistieke sector is altijd op zoek naar gemotiveerde mensen. In zijn opleidingen logistiek geeft Valentin Lambrechts al 18 jaar zijn ervaring door.
Al zo’n 18 jaar geeft Valentin Lambrechts cursussen in de logistiek bij Syntra AB. Ondertussen lopen er heel veel ex-cursisten van hem rond in Vlaanderen. En vergis je niet: ze werken niet allemaal bij transportfirma’s, want er zijn allerlei bedrijven die met logistiek te maken hebben.
‘Het begon met de langlopende opleiding Logistiek Manager,’ vertelt Valentin. ‘Ik kreeg de smaak direct te pakken. Het contact met cursisten en de levendige interactie, dat heb ik graag.’
Opleiding geven bleek een mooie aanvulling te zijn op zijn ervaring als medevennoot van een transportbedrijf dat actief is als havenexpediteur. ‘Jarenlang al geef ik advies aan klanten wanneer die bv. een probleem hebben met een tender, betere transportafspraken willen, vragen hebben rond btw…’ Door zijn beheersing van heel de administratieve flow is Valentin ook de geknipte man voor de opzet van moeilijke logistieke projecten.
Wie komt er naar een opleiding logistiek?
‘Ik zie veel geïnteresseerde, mature cursisten die met vragen zitten en meer inzicht zoeken, bedienden zowel als managers, dames zowel als heren. Geregeld werken ze bij een firma waar logistiek maar een stukje uitmaakt van de activiteit. Daar zijn ze als het ware ingerold zonder enige opleiding. Tijdens de cursus doen ze gaandeweg vaststellingen, ze zien de samenhang. Zeker bij de opleiding ‘Alle documenten internationale handel’ zie ik dat vaak. Mensen begrijpen plots waar ze mee bezig zijn.’
Carrière in de logistiek
‘De nood aan mensen met logistieke kennis is groot. De werkzekerheid is er, al vraagt logistiek ook dat je stressbestendig bent, graag naar oplossingen zoekt en met gemak telefoneert. Je kunt in de sector zelf aan de slag of bij eender welke firma die haar logistiek beter wil opvolgen. Logistiek is altijd een kost (de 2egrootste na aankoop!). Er wordt veel uitbesteed aan logistieke dienstverleners, managers willen daar dus heel graag greep op krijgen. Maar als je offertes van transporteurs niet kunt vergelijken omdat die verschillend zijn opgesteld, of als een supply chain manager niet in staat is om zelf een calculatie te doen, dan geef je de controle uit handen.’
Update
Er zijn altijd veranderingen in de transportsector, de documenten en richtlijnen. Daarom raadt Valentin een regelmatige update aan. ‘Ik adviseer iedereen om af en toe terug te komen voor een update en opfrissing, zeker naar de opleiding ‘Alle documenten internationale handel’. De incoterms veranderen elke 10 jaar. Kom je kennis aanscherpen en nieuwe vragen stellen. Ik breng altijd recente cases naar voren, inclusief beeldmateriaal. Wat je meekrijgt, is van een hoog niveau, maar we loodsen je er altijd door omdat iedereen actief betrokken is in elke sessie. Ik heb gehoord dat mensen er meer van meenemen dan van andere, veel duurdere cursussen.’’
Geen onnodige risico’s
‘Bij grote gebeurtenissen zoals de Brexit, scheelt de impact van bedrijf tot bedrijf. Voor wie veel uit het Verenigd Koninkrijk haalt, of vooral daar levert, is dat enorm. Ook voor de havens van Zeebrugge, Duinkerke en Calais. Er zijn Britse bedrijven die het probleem van de aangepaste regelingen parkeren bij hun Europese klanten of leveranciers. Dat hoef je als bedrijf niet te accepteren, denk aan de ‘liability’: wie is er aansprakelijk als er naar Britse norm fouten zitten in de documenten? Sommige Britse bedrijven verplichten hun leveranciers zelfs om een filiaal in Engeland te openen. Veel van de bedrijven hier beseffen niet welk risico ze nemen of welke vragen ze kunnen stellen. Het is een zeer complexe materie.’
‘Ook algemeen gesproken lopen veel bedrijven risico’s waar ze zich niet van bewust zijn, of beseffen ze niet wat ze bij transporteurs en handelspartners kunnen aankaarten. Regelmatig zie ik cursisten met grote ogen kijken. Ik waarschuw hen ook: als je morgen weer op je bedrijf komt en zaken juister wil toepassen, krijg je misschien de wind van voren. Vaak reageert men met ‘wij doen het al jaren zo en tot nog toe liep alles goed’. Maar wat als je tegen de lamp loopt?’