soft skills

Soft skills voor de IT-professional

Tot voor kort kreeg je jezelf als IT-er nog wel verkocht louter op basis van je expertise. Soft skills leken voor experts in informatietechnologie niet echt een noodzaak. Dat is niet meer zo. Succesvolle IT-professionals zijn sociaalvaardig en kunnen meepraten op het niveau van de klant.

Soft skills gaan niet over je vakkennis en hoe goed je bent in je job, maar over hoe je omgaat met anderen: je emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Daarover staat niets inje diploma. Toch brengen ze jou als IT-er veel verder in je carrière, want voor je omgeving vormen ze een belangrijke meerwaarde.

Welke van deze troeven heb jij al in handen?
Zelfbewust zijn

 

Bij een sollicitatie ga je jezelf verkopen. Hoe zeg je wat je wil op de juiste manier? Hoe breng je naar boven wat jou van anderen onderscheidt? Hoe vertel je in een paar zinnen wie je bent? Wat zeggen je houding, je gezicht, je intonatie? Maak je een positieve indruk?

Vaak wordt aan IT-professionals ook gevraagd om mensen op te leiden, een presentatie te geven over resultaten, het verloop van een project, een voorstel tot ontwikkeling… Dan is het goed te weten hoe je overkomt en hoe je dit zelf kan beïnvloeden.

Helder communiceren

 

Of je nu computerproblemen oplost, dan wel een team aanstuurt, het is belangrijk dat je in diverse omstandigheden en aan uiteenlopende mensen je boodschap helder kan maken. Ook wanneer anderen niet vertrouwd zijn met het IT-jargon.

Kan jij je uitleg aanpassen aan het niveau van je publiek, mensen door oplossingen loodsen en zonder misverstanden taken delegeren? 

Inleving en assertiviteit

 

Je inleven in anderen is minstens zo belangrijk als de juiste woorden vinden. Luister je met genoeg aandacht? Begrijp je volledig wat je collega's of klanten nodig hebben? Pas dan kun je aan oplossingen werken.

Ook om te kunnen onderhandelen, heb je inlevingsvermogen nodig. Tegelijk moet je op een correcte manier verwoorden wat jij wil. Hoe kom je op voor je eigenbelang zonder dat van de andere te schaden?

Teamwork

 

Hoe je samenwerkt met je teamgenoten, bepaalt je carrière. Zo simpel is het. Het merendeel van de opdrachten doe je immers binnen een groter geheel. Ook hier is luisteren belangrijk, net als omgaan met kritiek en aansturing, je verantwoordelijkheid nemen, plannen en organiseren.

Een IT-er die deel is van zijn omgeving, kan collega’s en klanten enthousiast maken, kennis overdragen en anderen helpen om hun prestaties te verbeteren.

Proactief denken

 

Wie anderen helpt met computer-, netwerk-, software- of internetvraagstukken, kan uiteraard snel problemen detecteren en oplossingen bedenken. Maar het gaat om meer dan reageren wanneer het fout gaat. Ook je proactieve ingesteldheid helpt je carrière vooruit.

Stel dat je een zwakke plek ontdekt in de beveiliging van het systeem, onderneem dan stappen om dit te verhelpen, voor alles platligt.

Het hoofd koel houden

 

Een commerciële ingesteldheid betekent dat je met een positieve houding problemen benadert, hoe eenvoudig of onbelangrijk ze voor jou misschien ook lijken. Je zal ook het hoofd koel moeten houden wanneer er discussies ontstaan, of mensen gefrustreerd raken door een situatie die jij probeert op te lossen.

Geduld is ook een vereiste wanneer je complexe ideeën in de juiste bewoordingen moet uitleggen, nieuwe mensen inwijdt, bijstand biedt aan collega’s zonder technische bagage …

Soft skills kan je leren!

Wil jij als IT-professional weten waar je staat op het vlak van soft skills en ontdekken hoe je jezelf nog kan verbeteren? Schrijf je in voor het traject met 3 opleidingen van één dag. Je kan ook voor elk apart inschrijven.

De docent 

Kris Beelen is een resultaatgerichte, energieke consultant die bij bedrijven strategieën vertaalt, waarden implementeert, engagementen versterkt en verandering begeleidt.

Haar ervaring als project- en procesmanager en managementcoach deed ze voor een groot deel op bij ING, waar ze doorgroeide tot business manager, hoofd van het Competence Centre en van de Projectmanagers IT.

https://be.linkedin.com/in/kris-beelen-a389263

Syntra Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra AB

Naar alle artikels
Artikel

Haal het onderste uit de Google-kan

Google Analytics is het populairste meet- en analyse-instrument van websitebezoekers en marketingprofessionals. En als je Google AdWords slim aanpakt, schieten je kansen op succes de hoogte in. Voor beide tools hebben wij een topdocent die je er maximaal gebruik van leert maken. Zullen we? 

Artikel

Syntra, pionier in werkplekleren (duaal leren)

De leertijd (ook gekend onder leercontract) is hét systeem van werkplekleren bij uitstek. Jongeren leren de job al doende bij een ondernemer-opleider. Syntra AB gelooft sterk dat het nieuwe ‘duaal leren’ de vervanger zal worden van onze huidige leertijd.

Artikel

Is Xamarin de koning van het cross-platform ontwikkelen?

Er zijn heel wat vragen te beantwoorden als je het hebt over mobiele applicaties. Kiezen we of adviseren we iOS, Android of Windows? Gaan we voor webapps of voor native apps? 

Artikel

Je eigen webshop uitbaten met WooCommerce?

WooCommerce is het e-commerce platform van WordPress. Net als WordPress – intussen het meest populaire programma voor de aanmaak en het beheer van websites, is WooCommerce een veel gebruikte software: bijna 40 % van alle online winkels werken intussen met WooCommerce.