
Verbindende communicatie
Verbindende communicatie zorgt voor een betere sfeer en hogere motivatie op de werkvloer, met betere resultaten tot gevolg.
Een goede communicatie op de werkvloer creëert motivatie en verbondenheid. Heidi Snoeys van Andante Consulting geeft in haar cursussen tips om een goede basis te leggen of de verbindende communicatie binnen je bedrijf te versterken.
Passie voor interne communicatie
Mijn 30-jarige loopbaan wordt gekenmerkt door dynamiek, mijn groeipad als leidinggevende, het uitvoeren van verschillende functies en veel menselijke contacten.
Ik zag in de praktijk als snel de meerwaarde van goede interne of verbindende communicatie in; het maakt organisaties sterker en pro-actiever. Gaandeweg begon ik individuen en teams hierin te coachen, het is nog steeds mijn grote passie. In mijn projecten streef ik ernaar om teams en afdelingen met elkaar in contact te brengen en het draagvlak voor elkaar te vergroten.
Hiervoor reik ik handvaten aan zoals het opstellen van een communicatieplan, het afbakenen van verantwoordelijkheden, het delen van meningen en het luisteren naar elkaar, het geven van feedback en het gebruik van (digitale) tools.

Verbindende communicatie
Verbindende communicatie is de olie om de motor van het bedrijf, jouw team, goed te laten draaien.
Naast mijn ervaring in het motiveren en aansturen van verschillende teams, begeleid ik ook bedrijven bij het samenstellen van projectteams. Idealiter is elk projectteam samengesteld uit verschillende expertises en persoonlijkheden. Als coach of leidinggevende dien je erover te waken dat al die persoonlijkheden en expertises voldoende en evenwaardig aan bod komen.
Een goede communicatie tussen verschillende profielen helpt om elkaar beter te begrijpen en te appreciëren met betere resultaten als gevolg.
Communicatie activeren
Iedereen kent het wel; individuen in het team die niet langer gemotiveerd zijn of in het defensief gaan. Ik geef in mijn cursussen concrete tips en tricks om deze weerstand te doorbreken en hen aan te zetten tot het durven uitspreken van ideeën en gedachten.
Een één-op-één communicatie in vertrouwen met de teamleader brengt meestal de obstakels of remmingen naar boven; eens ze gekend zijn, kan men er op inspelen.
Werknemers aan je bedrijf binden
Mensen die zich verbonden voelen met een bedrijf, hebben niet de neiging om van werk te veranderen. Connectie en een goede verstandhouding met de leidinggevende maken dat iemand de ‘extra mile’ wil gaan.
Zeker in deze tijden van digitalisering en arbeidskrapte van bepaalde profielen, is het een must om in te zetten op de sfeer op de werkvloer. Een verbindende communicatie is in die zin een belangrijk onderdeel van je employer branding.