Ook al geef je les aan volwassenen, niet alle cursisten kunnen de leerstof verwerkt krijgen. En het is niet omdat jij de les verteld hebt, dan het al in hun hoofd zit. Leerstof vastzetten en mee inoefenen is een groot deel van jouw taak als docent! Hoe controleer je snel of je cursisten je les begrepen hebben? En hoe leer je ze zelf inschatten of er veel bleef plakken en of ze moeten bijpompen? Met deze 9 technieken kan je meteen aan de slag.

One-minute-paper

1 minuut denktijd en 1 minuut schrijftijd. Meer krijgen je cursisten niet om een kort gestructureerd verslag te maken van de lesinhoud. De sterkste one-minute-paper deel je online of lees je voor bij het begin van de volgende les. 

Het interview

Maak de laatste 5 minuten van je lestijd vrij voor een interview. Cursist A interviewt cursist B over de afgelopen les. Vragen als: wat vond je interessant aan de les, wat vond je grappig, waar heb je het nog moeilijk mee, wat vind jij een goede toetsvraag over deze les? Zowel de vragen als de antwoorden helpen jou als leraar.

Afscheidnemer

Geef de laatste minuut van je les aan een cursist. Hij of zij probeert de les samen te vatten in 3 belangrijke punten. Daarna mag hij of zij op geheel eigenzinnige wijze afscheid nemen en de klasgenoten een fijne dag of avond toewensen.

Werk je naar buiten

Eindig je les met een snelle quiz. 3 ja-nee-vragen of meerkeuzevragen. Cursisten die de eerste vraag juist hebben, mogen rechtstaan of de klas verlaten. De rest blijft zitten voor de volgende vraag. Hetzelfde scenario voor vraag 3.
Liever via digibord, computer of smartphone? Met apps als Kahoot! boks je snel een online quiz in elkaar.

Toetsvraag

De cursisten met een even klasnummer noteren een vraag over de les die niet zou misstaan op een toets. De vragen verdeel je onder de cursisten met oneven nummers. Eentje laat je mondeling beantwoorden. Na de les check je de vragen. Die vertellen je meteen of cursisten hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden.

4 hoeken

Met deze methode heb je snel en makkelijk een overzicht van wie op welk niveau zit. Terwijl je cursisten door de klas bewegen, stel jij vragen over de leerstof. Je verbindt elke klashoek telkens met een antwoord. Of je laat je cursisten zelf inschatten hoe goed ze de leerstof beheersen. Je verdeelt de hoeken dan onder in ‘ik kan het zelf helemaal uitleggen, ‘ik snap de les of leerstof’, ‘ik heb nog een beetje hulp nodig’ en ‘ik snap het nog niet’.

60 seconden post-it

Leg voor de les op elke bank een post-it klaar. Na je les krijgen je cursisten 60 seconden om te noteren wat bleef plakken. Voor ze buiten gaan, kleven ze die post-it op het bord… Daarbij schatten ze zichzelf in: Post-it hoog ophangen? Dan bleef veel plakken. Post-it laag? Dan ging (te) veel van de leerstof aan hen voorbij. Geef ze de volgende les de kans om de post-it te herplakken. Bekeken ze thuis de leerstof en weten ze nu meer? Omhoog die post-it!

3-2-1

Verdeel een blad in 3 stroken. En geef cursisten volgende opdracht: noteer bovenaan de 3 dingen die je ontdekte tijdens de les. In het midden schrijf je 2 zaken die je interessant vindt en onderaan komt een vraag over de les. In 2 minuten tijd heb jij een schat aan informatie.