We onderscheiden campusleren en de combinaties webinar - virtuele klas en campusleren met webinar - virtuele klas.

Campusleren
Campusleren

Campusleren is het "klassieke" leren zoals we dit kennen van op de campus. Vooral voor onze praktijklessen is dit de meest ideale manier van leren, omdat het "doen" is.

Probeer tijdens het campusleren dan ook het "doen" zoveel mogelijk aan bod te laten komen. Maak efficiënt gebruik van de momenten op de campus.

Laat cursisten thuis de theorie verwerken en check hun kennis door hen op de campus een quiz, testje of opdracht te geven. Je kan hen ook een samenvatting of een schema laten maken, of hen een probleem/case laten oplossen.

In de tijd die je hebt in het praktijklokaal, laat je de cursisten zoveel mogelijk oefenen & doen! Dat mag ook verkeerd lopen, want je leert het beste uit je fouten (die jij als docent uiteraard meteen corrigeert door hen feedback te geven).  

Bij goed lesgeven in de klas staat afwisselen van werkvormen en interactie centraal. Bedoeling is uiteraard om de leerkansen bij cursisten zoveel mogelijk te maximaliseren.

Door oefeningen en uitdagende opdrachten in de les te verwerken, wordt leerstof niet enkel aangeboden maar ook verworven en vastgezet. In praktijklessen wisselen demonstraties en instructies, de schema’s en stappenplannen idealiter af. Op deze manier leren de cursisten zelf probleemoplossend denken en initiatief nemen, in een opbouwende leersfeer.

Webinar - virtuele klas

Een webinar is een online ruimte waarin je lesgeeft. Dit is mogelijk op ons leerplatform (www.syntra-cloud.be/ab) met de Big Blue Button (BBB). Hoe je dit opstart en wat je er allemaal mee kan, lees je in onze handleiding!

Andere websites zoals Google Hangouts, Facebook Messenger, Zoom, Teams... zijn handig, maar zijn in een opleidingscentra niet te hanteren wegens de GDPR-wetgeving. Deze gebruiken we dan ook niet.

Een webinar of BBB of virtuele klas duurt max. 2 uur en staat nooit op zichzelf.

Er zijn veel verschillende manieren van online leren en hoe je bv. een les van vier uren op afstand kan aanpakken.

Een voorbeeld: je geeft de cursisten de opdracht iets voor te bereiden aan de hand van een film of opdracht (bijvoorbeeld een probleem bij een klant). Het online contactmoment kan dan bestaan uit het verbeteren van de opdracht met feedback. De algemene conclusie is de samenvatting van de les. Daarna laat je de cursisten een toepassingsopdracht maken (bijvoorbeeld een case of het commerciële facet van deze case). Het geheel van deze les duurt 4 uur, waarvan het eigenlijke webinar (online contactmoment) slechts 1 uur duurt.

Nood aan enkele didactische tips over de aanpak van een online les? Volg één van onze gratis bijscholingssessies over Online les geven bij Syntra AB en je bent helemaal mee!

Campusleren met webinar - virtuele klas

Bij deze vorm van lesgeven gebruik je een combinatie van campusleren en een webinar.

De les wordt op de campus gegeven aan een deel van de cursisten. Een ander deel van de cursisten volgt de les thuis. Naast het live volgen van een les zou het ook mogelijk kunnen zijn om opnames te maken die de cursist op eender welk moment opnieuw kan bekijken.

Deze manier van lesgeven is zeker niet voor beginners en vraagt wat digitale zelfredzaamheid. Maar twijfel niet! We hebben allerlei tools in huis en onze medewerkers helpen jullie graag bij elk experiment!

Ga je hier graag mee aan de slag? Bespreek dit met je opleidingscoördinator en we bekijken verder de mogelijkheden.

Als je lesgeeft op de campus én dat combineert met een virtuele klas, doe je eigenlijk aan streaming.