Opleidingsaanbod
Ik wil graag langskomen voor meer info, wanneer kan dat?
Onze medewerkers van het klantencentrum zijn bereikbaar van ma t/m vr van 08:00 tot 18:00 via chat, mail of telefoon. Of kom langs tijdens onze infomomenten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via MijnSyntra en blijf op de hoogte van alle actuele contactmomenten.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe goed moet mijn Nederlands zijn om les te kunnen volgen?
Onze lessen verlopen uitsluitend in het Nederlands en je dient min. niveau 2.4 te hebben. Je kan bij ons terecht voor een vrijblijvende & gratis taaltest. Neem contact op met onze leercoach om je test te plannen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is een lange opleiding of een ondernemerschapstraject?
Dit zijn beroepsopleidingen erkend door de Vlaamse overheid, ze leiden tot een getuigschrift of diploma. Typerend voor Syntra zijn de docenten uit de praktijk en de hands-on lessen, onmiddellijk toepasbaar op de werkvloer. Een avondopleiding duurt één tot meerdere jaren. Sommige opleidingen worden ook geclusterd tot een verkort traject overdag, de zgn. voltijdse dagopleidingen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik welke opleiding me ligt?
Check onze opleidingswijzer en ontdek welke opleidingen matchen met jouw interesses. Je kan ook terecht bij het klantencentrum met al je vragen over onze opleidingen. Verder organiseren we verschillende (online) infomomenten doorheen het jaar, die je kan terugvinden via www.syntra-ab.be/infomoment.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeStuderen bij Syntra
Hou oud moet ik zijn om een opleiding te volgen?
Voor onze ondernemerschapstrajecten moet je 18 jaar zijn, of binnen je cursusjaar 18 worden, om les te volgen of voldaan hebben aan de leerplicht. Enkel in Duaal leren / Leertijd kunnen jongeren vanaf 15 jaar (die nog niet voldaan hebben aan de leerplicht) terecht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik welke opleiding me ligt?
Check onze opleidingswijzer en ontdek welke opleidingen matchen met jouw interesses. Je kan ook terecht bij het klantencentrum met al je vragen over onze opleidingen. Verder organiseren we verschillende (online) infomomenten doorheen het jaar, die je kan terugvinden via www.syntra-ab.be/infomoment.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeBen ik verplicht aanwezig te zijn?
Jouw aanwezigheden worden geregistreerd en we raden je aan zo veel als mogelijk aanwezig te zijn. Dat is namelijk van essentieel belang om alle kennis te vergaren en je optimaal voor te bereiden op je examens en de beoogde leeruitkomst te bereiken. Als je lessen mist, ben je dus zelf verantwoordelijk voor het inhalen van de gemiste leerstof.
Let wel: voor Groeipakket, Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille, gelden andere, strenge regels op vlak van aanwezigheden. Deze dien je dan ook te respecteren om in aanmerking te komen voor je tegemoetkoming.
Ook zijn er bepaalde lesmodules waar wel 100% aanwezigheid verwacht wordt om te slagen (bv veiligheid).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik mijn aanwezigheden opvolgen?
Via jouw cursistenportaal kan je bij elke opleiding je aan- en afwezigheden opvolgen. Ga hiervoor naar 'Mijn Opleidingen' en klik op de rode knop 'Aanwezigheden' bij deze opleiding. Vervolgens kan je op de link van je gewenste opleiding klikken en verschijnen de aan- en afwezigheden per lesmoment.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeDien ik mijn afwezigheden te wettigen?
Je hoeft je aanwezigheden niet te wettigen. Je bent dus ofwel aanwezig of afwezig. Let wel dat dit mogelijke gevolgen heeft op vlak van slagen en recht op tegemoetkomingen zoals voor Vlaams Opleidingsverlof, KMO-Portefeuille en Groeipakket (kinderbijslag).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er lesvrije periodes?
Ja, op feestdagen en tijdens schoolvakanties heb je geen les. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk in het kader van inhaallessen. Raadpleeg steeds deze pagina of je lessenrooster via het cursistenportaal.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIs er studiebegeleiding voorzien?
Ja, onze leercoach biedt gratis en persoonlijke begeleiding aan op maat van iedere cursist. Lees hier wat de leercoach voor jou betekent.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn lessenrooster vinden?
Je actuele lessenrooster vind je terug op jouw cursistenportaal onder menuknop 'Lessenrooster'. Je vindt er terug wanneer je les hebt, in welk lokaal en of deze les op de campus of online doorgaat. We raden je aan deze regelmatig te raadplegen zodat je steeds de meest recente info hebt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik korting op software?
Bij sommige opleidingen, die veel gebruik maken van software, kan je de software aankopen aan studententarief. Meer info vind je via www.syntra-ab.be/cursisten, onder Nuttige Links, Aanmelden voor Software services.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWelke docenten geven les bij Syntra?
Onze docenten zijn onze troef. Bij ons geen academische lessen maar praktijkgerichte lessen met tips en tricks van ervaren vakmensen. Je leert kennis en competenties aan die onmiddellijk inzetbaar zijn op de werkvloer.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik dat ik een kwaliteitsvolle opleiding volg?
Syntra AB zet kwaliteit voorop in haar strategie en heeft een ISO-kwaliteitslabel. We stellen de klant-cursist centraal en geven elke cursist dezelfde optimale dienstverlening ongeacht, waar, hoe en hoeveel opleiding gevolgd wordt. We doen geregeld kwaliteitsmetingen met klantentevredenheidsenquêtes en onze kwaliteitsmanager houdt continu een vinger aan de pols.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er maatregelen voor cursisten met extra ondersteuningsbehoeften mogelijk (arbeidshandicap, leerstoornis...)
Ja, die zijn er. Neem contact op met de leercoach om te weten welke ondersteuning we bieden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIs er geprint cursusmateriaal beschikbaar bij mijn opleiding?
Syntra zet volop in op het digitale verhaal. Als er in onze opleidingen enige vorm van cursus(materiaal) beschikbaar is, dan bezorgen we dit in principe digitaal. Dit is een bewuste ecologische keuze.
Liever een uitgeprinte cursus? Je kan beroep doen op de printservice en thuisbezorging door partner Universitas. Deze service is vrijblijvend en niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld. Meer informatie vind je hier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik de handboeken aankopen die bij mijn opleiding horen?
Als er bij jouw opleiding handboeken aangekocht dienen te worden, bieden we hierbij de vrijblijvende service aan om deze via Standaard Boekhandel aan te kopen. Meer informatie vind je hier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeInschrijven en betalen
Hoe schrijf ik me in voor een opleiding?
Je kan online inschrijven via de knop 'Inschrijven' op de opleidingspagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer is mijn inschrijving definitief?
Zodra je de inschrijvingswizard op onze website doorlopen hebt is je inschrijving definitief.
Syntra AB kan beslissen een opleiding niet op te starten wanneer het minimum aantal inschrijvingen niet bereikt wordt. Je krijgt dan als ingeschreven cursist het betaalde cursusgeld integraal terugbetaald, maar je hebt geen recht op schadevergoeding.
Cursisten worden hiervan op de hoogte gebracht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er naast het inschrijvingsgeld bijkomende kosten?
Dat is afhankelijk van opleiding tot opleiding. Naast het inschrijvingsgeld vind je eventuele extra kosten terug op de opleidingspagina op onze website onder de rubriek Extra Info.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeDe opleiding is volzet, kan ik alsnog inschrijven?
Ja, als de opleiding nog niet is gestart, kan je je inschrijven op de wachtlijst. Zodra er iemand annuleert, nemen we met de eerste op de wachtlijst contact op om de vrijgekomen plaats in te nemen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe oud moet ik zijn om een opleiding te volgen?
Voor onze ondernemerschapstrajecten moet je 18 jaar zijn, of binnen je cursusjaar 18 worden, om les te volgen of voldaan hebben aan de leerplicht. Enkel in Duaal leren / Leertijd kunnen jongeren vanaf 15 jaar (die nog niet voldaan hebben aan de leerplicht) terecht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik me inschrijven?
Dit is afhankelijk van de duurtijd van de module en het tijdstip waarop je als cursist nog wenst in te stappen. Neem in dit geval contact op met het klantencentrum (klantencentrum@syntra-ab.be) om te bekijken of dit nog praktisch haalbaar is.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik het inschrijvingsgeld in schijven betalen?
Ja, in uitzonderlijke gevallen stemt Syntra AB in met een spreidingsplan voor de betaling van je opleiding. Dit is een spreiding in maximum 3 schijven waarbij je 1/3de voor aanvang van de opleiding dient te betalen. Neem hiervoor contact op met de boekhouding (debiteuren@syntra-ab.be).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer krijg ik een factuur?
De factuur wordt opgemaakt zodra we je betaling hebben gekregen en verwerkt. Deze wordt je toegestuurd per mail.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik switchen van een avond- naar een daggroep?
Neen, dit is niet mogelijk. Het tempo van dag- en avondgroepen is namelijk verschillend, bovendien worden de lessen vaak gegeven door andere docenten.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe schrijf ik me in voor een vervolgjaar?
Je wordt automatisch ingeschreven voor je vervolgjaar van zodra je slaagt voor het voorgaande opleidingsjaar. Een schriftelijke bevestiging van je overzetting ontvang je via mail, check zeker je ongewenste items! Indien je wenst af te zien van de inschrijving voor het vervolgjaar, dien je dit tijdig schriftelijk te melden aan de campus. Gebruik hiervoor het annulatieformulier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil mijn opleiding graag annuleren, wat moet ik doen?
Je kan je opleiding enkel schriftelijk annuleren. Gebruik hiervoor dit formulier. Je annulatie wordt conform onze algemene voorwaarden verwerkt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben niet tevreden over mijn opleiding, bij wie kan ik terecht?
Onze baliemedewerkers zijn je eerste aanspreekpunt. Ook kan je steeds terecht bij je opleidingscoördinator, product- of campusmanager. Zij zoeken zo snel mogelijk een oplossing. Geraken jullie er samen niet uit, dan is er altijd nog onze ombudsdienst.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOp welk rekeningnummer betaal ik mijn opleiding?
Het correcte rekeningnummer staat vermeld in je betalingsuitnodiging, evenals de gestructureerde mededeling die dient meegegeven te worden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk moet mijn opleiding stopzetten na een module, krijg ik geld terug?
Elke annulatie of stopzetting wordt conform onze algemene voorwaarden afgehandeld. We bekijken de opleiding als één geheel, waardoor er niet per module kan worden geannuleerd.
We vragen je wel om bij stopzetting van jouw kant ons dit te laten weten, zodat we je verder niet onnodig lastig vallen met opleidingsgerelateerde informatie. Dit kan via het digitale annulatieformulier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn persoonsgegevens aanpassen?
Je beheert zelf je persoonsgegevens en voorkeuren voor commerciële mails via het cursistenportaal bij "mijn gegevens".
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat zijn de algemene voorwaarden die Syntra hanteert?
Onze algemene voorwaarden vind je terug op de website en op je cursistenportaal documenten - algemeen. Idem voor andere regelgevende documenten.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeFinanciële voordelen
Komt mijn opleiding in aanmerking voor VOV (Vlaams opleidingsverlof)?
Sommige opleidingen komen in aanmerking voor Vlaamse opleidingsverlof. Je kan dit checken bovenaan op de opleidingspagina. Bij 'Kenmerken opleiding' vind je dan 'Vlaams opleidingsverlof' terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKom ik in aanmerking om VOV (Vlaams opleidingsverlof) aan te vragen?
Om VOV aan te vragen, moet je bij start van de opleiding minstens 50% tewerkgesteld zijn, waarvan minstens een deel in de privésector en in het Vlaams gewest. Bovendien moet ook je opleiding in aanmerking komen voor VOV. Dit kan je checken bovenaan de opleidingspagina of via de Opleidingsdatabank Vlaamse Opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe VOV (Vlaams opleidingsverlof) aanvragen?
Doe een digitale aanvraag via jouw cursistenportaal. Via die weg ontvang je een attest van inschrijving dat je aan je werkgever bezorgt. Als je van Vlaams opleidingsverlof geniet, dien je zorgvuldig aanwezig te zijn. Je rechten worden immers berekend op basis van je aanwezigheden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik VOV (Vlaams opleidingsverlof) aanvragen?
Je kan je aanvraag doen tem 31/10 bij opleidingen over een heel schooljaar. Bij kortere opleidingen kan dit tot 15 dagen na inschrijving.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil mijn opleiding met Opleidingscheques betalen, hoe gaat dit in zijn werk?
Kijk eerst op de webpagina van de opleiding of je voor je opleiding gebruik kan maken van opleidingscheques.
Als je cheques zijn aangevraagd maar je deze nog niet ontvangen hebt, betaal je eerst het volledige bedrag aan Syntra. Eens je de cheques ontvangt, bezorg je ze digitaal aan de campus. Wij verwerken deze en betalen je het bedrag van de opleidingscheques terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe vraag ik opleidingscheques aan?
Opleidingscheques vraag je aan via het WSE-loket van de Vlaamse Overheid. Zij bepalen ook of je in aanmerking komt voor deze subsidie. Je vindt alle informatie op https://www.vlaanderen.be/opleidingscheques-voor-werknemers.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik opleidingscheques aanvragen?
Je kan je cheques aanvragen tot 2 maanden na start van de opleiding. Dit doe je via het WSE-loket van de Vlaamse Overheid.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil gebruik maken van KMO-portefeuille, hoe gaat dit in zijn werk?
Syntra AB is een erkend opleidingsverstrekker. Betaalt je bedrijf je opleiding, dan kunnen zij subsidie aanvragen via de KMO-portefeuille en zo 20% of 30 % besparen.
Een betaling via de portefeuille verloopt als volgt:
- Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail van je inschrijving met een betaalverzoek van Syntra AB
- Betaal eerst het BTW-bedrag rechtstreeks aan Syntra AB (met vermelding van de gestructureerde mededeling uit de bevestigingsmail). Registreer je op kmo-portefeuille.be.
- Dien een projectaanvraag; het projectbedrag is het inschrijvingsgeld excl. btw (dit bedrag vind je terug in de bevestigingsmail van Syntra AB of op de website).
- De portefeuille geeft aan hoeveel % van je opleiding zij subsidiëren en hoeveel jij nog dient te betalen (restbedrag).
- Betaal jouw deel (bij factuurnummer geef je de gestructureerde mededeling in), 14 dagen later betaalt de KMO-portefeuille het overige deel. Je ontvangt een mail van zodra het bedrag klaar staat.
- Log terug in op de site van KMO-portefeuille en geef je toestemming om de portefeuille door te storten op onze rekening. De betaling van KMO-portefeuille naar ons duurt gemiddeld 14 kalenderdagen.
- Zodra de betaling bij ons is toegekomen, maken wij de factuur op met de melding voldaan en versturen die naar jou.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is het erkenningsnummer (dienstverlenernummer) voor de KMO-portefeuille?
Het erkenningsnummer van Syntra AB is DV.O102557
Het erkenningsnummer van Syntra BIZZ (professionele bijscholingen) is DV.O2159598
(opgelet: het teken na het punt is de letter O en niet het cijfer nul).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik tijdskrediet of loopbaanonderbreking voor een opleiding aanvragen?
Ja, als de opleiding erkend is door de Vlaamse Overheid. Bovendien moet de opleiding minstens 360 uur per jaar of 120 uren per schooltrimester of per ononderbroken periode van 3 maanden omvatten. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives
Ja, als de opleiding erkend is door de Vlaamse Overheid. Bovendien moet de opleiding minstens 360 uur per jaar of 120 uren per schooltrimester of per ononderbroken periode van 3 maanden omvatten. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik zorgkrediet aanvragen?
Ja, als de opleiding gesubsidieerd is of erkend is door de Vlaamse overheid. Bovendien moet de opleiding minstens 120 contacturen bevatten. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik recht op opleidingskrediet?
Ja, als je opleiding in in aanmerking komt voor VOV. Bovendien dien je ook minstens de helft van de opleiding te volgen met 'tijdskrediet met motief' en ben je bovendien werkzaam in de social profit of privé-sector. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeToelatingsvoorwaarden en vrijstellingen
Moet ik aan bepaalde voorwaarden voldoen om mijn opleiding te volgen?
Sommige opleidingen hebben specifieke toelatingsvoorwaarden, deze vind je terug op de opleidingspagina onder de sectie "Voor wie".
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk heb een buitenlands diploma. Voldoe ik aan de toelatingsvoorwaarden?
Hou er rekening mee dat je jouw buitenlands diploma eerst moet laten homologeren. Dit doe je via het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Als je diploma is gehomologeerd, kan je het uploaden via www.syntra-ab.be/toelatingsvoorwaarden. Vervolgens contacteren we je persoonlijk of je al dan niet voldoet aan de voorwaarden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer heb ik de tijd om mijn toelatingsdossier in te dienen?
Dien bij voorkeur je hele dossier in vóór de start van je opleiding. Doe dit ten laatste 14 dagen na de startdatum, zodat we tijdig je toelating kunnen bevestigen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe dien ik mijn toelatingsdossier in?
Upload de gevraagde documenten via www.syntra-ab.be/toelatingsvoorwaarden. De link kan je ook vinden op het cursistenportaal - documenten. Na upload ontvang je een bevestigingsmail ter indiening. Na controle van je dossier contacteren we je persoonlijk of je al dan niet aan de voorwaarden voldoet.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeAls ik niet voldoe aan de voorwaarden, krijg ik mijn inschrijvingsgeld terug?
Ja, als je ingediende dossier niet voldoet om toegelaten te worden, schrijven we je uit en krijg je je inschrijvingsgeld integraal terug. Let wel: je dient ten allen tijde te reageren op de vragen van de toelatingscommissie.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik vrijstelling krijgen voor een vak of basisjaar?
Je kan voor de meeste opleidingen die leiden naar een diploma of getuigschrift vrijstellingen aanvragen. Op je cursistenportaal vind je meer informatie (welke vakken, voorwaarden, ...). Je kan er per vak nakijken of het in aanmerking komt voor vrijstelling of praktische vrijstellingsproef.
Hou er rekening mee dat het succesvol afleggen van een praktische vrijstellingsproef of verkrijgen van een vrijstelling niet noodzakelijk leidt tot vermindering van het inschrijvingsgeld.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe dien ik mijn vrijstellingsdossier in?
Je kan de gevraagde documenten uploaden via www.syntra-ab.be/vrijstellingen. Na upload ontvang je een bevestigingsmail. Na controle informeren we je persoonlijk of je aanvraag tot vrijstelling al dan niet is goedgekeurd.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer heb ik de tijd om mijn vrijstellingen aan te vragen?
Dien bij voorkeur je vrijstellingsaanvragen in voor de start van je opleiding. Wens je een praktische vrijstellingsproef af te leggen dan gaat deze door tijdens het infomoment in september. Is dit reeds voorbij? Neem dan contact op met de campus.
Je aanvraag tot het bekomen van een vrijstelling voer je uit via het cursistenportaal in de rubriek 'Opleidingen'. De aanvraag voor een vrijstelling dient binnen de maand na de start van de module te gebeuren en uiterlijk 5 dagen voor het examen. Laattijdige aanvragen kunnen niet worden behandeld.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeStage en verzekering
Is stage verplicht tijdens mijn opleiding?
Bij bepaalde opleidingen is stage verplicht. Dit staat vermeld op de opleidingspagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn stagedocumenten vinden?
Als je stage loopt, dien je hiervoor de nodige documenten te ondertekenen. De stage-overeenkomst wordt in de loop van het cursusjaar gepubliceerd in het cursistenportaal. Gelieve deze dan te downloaden, voor te leggen op je stageplaats en te laten ondertekenen. Gelieve je stageovereenkomst, als ze door je stageplaats en jezelf is ondertekend, te uploaden via het cursistenportaal. Wij zorgen dan voor een Syntra-handtekening en bezorgen je het door 3 partijen getekend exemplaar via mail.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe bezorg ik mijn ingevulde stagedocumenten terug?
Gelieve je stageovereenkomst, als ze door je stageplaats en jezelf is ondertekend, te uploaden via het cursistenportaal. Wij zorgen dan voor een Syntra-handtekening en bezorgen je het door 3 partijen getekend exemplaar via mail. Op basis hiervan wordt er een vereenvoudigde dimona-aangifte gedaan bij de RSZ. Een dimona-aangifte is een melding bij de RSZ dat je voor een stage tewerkgesteld wordt bij een bepaalde werkgever, met vermelding van de duur van de tewerkstelling.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWie keurt mijn stageplaats goed?
Jouw docent in samenspraak met je opleidingscoördinator keurt de voorgestelde stageplaats goed.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer wordt de stageplaats goedgekeurd?
Je stageaanvraag wordt goedgekeurd zodra we de documenten ontvangen hebben.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeBen ik verzekerd tijdens mijn stage?
Ja, Syntra AB voorziet in de wettelijke, verplichte ongevallenverzekering.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is een bezoldigde stage?
Wil je meer ervaring opdoen in de sector waarin je een opleiding volgt en vind je hiervoor een stageplaats die je wil vergoeden, dan kan je hiervoor een overeenkomst voor een bezoldigde stage afsluiten.Voor deze vorm van stages is trajectbegeleider Lore Adams (lore.adams@syntra-ab.be) jouw contactpersoon.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat als ik ziek ben tijdens mijn stage?
Dan verwittig je onmiddellijk jouw stagementor en opleidingscoördinator. Zo kan je samen de verdere afspraken maken. Als je een PACT opleiding volgt, dien je ook je competentiecoach te verwittigen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat als ik mijn verplichte stage niet afmaak?
Een verplichte stage is net als alle andere modules een verplicht onderdeel van je traject. Als je deze niet tot een goed einde brengt, betekent dit dat deze zal moeten hernomen worden om de kunnen slagen voor je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOnline lessen en leerplatform
Ik krijg steeds een foutmelding als ik wil inloggen voor een online les, wat doe ik?
Als veel cursisten op hetzelfde moment inloggen, kan dit tijdelijk een probleem geven. Wacht even en probeer opnieuw. Lukt het nog niet? Neem dan contact op met je campus op 078/15.99.99.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is het verschil tussen cursistenportaal en Syntra Cloud?
Het cursistenportaal bevat algemene en specifieke informatie over onze organisatie en je opleiding (alg. voorwaarden, examenreglement, veelgestelde vragen & antwoorden, lessenrooster, punten, ...). In de Syntra Cloud vind je alle inhoudelijke informatie terug over je opleiding zoals taken, beschrijving van het eindwerk, aanvullend lesmateriaal ...
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat vind ik terug op Syntra Cloud?
Syntra Cloud is het online leerplatform. In de Syntra Cloud vind je inhoudelijke informatie terug over je opleiding zoals digitale taken, lesmateriaal en een virtuele klas voor online lessen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik inloggen op Syntra Cloud?
Log in voor Syntra Cloud via https://ab.syntra.be. Een gebruikersaccount op het leerplatform wordt automatisch door ons aangemaakt wanneer je je inschrijft. Je logingegevens zal je ontvangen bij de start van je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben ingelogd op Syntra Cloud, maar heb geen toegang tot mijn cursus
Als je onder "Mijn cursussen" jouw opleiding niet terugvindt, stuur dan een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be, of signaleer dit op de campus waar je les volgt. Wij doen dan het nodige om je zo snel mogelijk toegang te geven tot je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is Big Blue Button?
Big Blue Button is een tool op Syntra Cloud. Het is de toegang tot de online omgeving of het virtuele klaslokaal waarin je online lessen plaatsvinden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe volg ik optimaal online les via BBB?
Raadpleeg deze handleiding om optimaal online les te volgen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar vind de link niet terug?
In de meeste cursussen zal je onder de tegel “Virtuele klas” je Big Blue Button terugvinden. In sommige gevallen zal er een Big Blue Button zijn per docent of per module, maar in dat geval zal er in de titel een duidelijke vermelding worden gemaakt naar data en/of naam van de les. Kan je de link niet vinden? Neem dan contact op met je campus via 078/15.99.99.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar heb geen geluid, wat kan ik doen?
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar heb problemen met het aanzetten mijn webcam
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar het lukt me niet om mijn scherm te delen
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg les via BBB en er wordt een scherm gedeeld, maar ik zie dit niet
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar vind ik terug dat een les online of op de campus doorgaat?
Je vindt dit in het lessenrooster op het cursistenportaal via de symbolen die in legende beschreven staan. Kijk deze dus steeds goed na.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeMijn lessen zijn online, hoe wordt mijn aanwezigheid geregistreerd?
We registreren jouw aanwezigheid als je bent ingelogd op jouw online les. Dit vooral in het belang van Vlaams Opleidingsverlof, KMO-portefeuille, Groeipakket (kinderbijslag). Let wel, de docent kan dit op eender welk moment doen en dit gebeurt dus niet automatisch bij aanvang.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik mijn online lesmateriaal bekijken en/of opslaan?
Je kan je lesmateriaal – bijvoorbeeld PDF’s en Powerpoint-presentaties – raadplegen door op het icoontje te klikken, dan opent het automatisch. Via deze weg kan je ook het lesmateriaal printen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe verstuur ik een bericht naar mijn docent?
Je kan een bericht versturen aan je docent eens je bent ingelogd op je Syntra Cloud. Links van je naam vind je een tekstballon. Door daar op te klikken kom je in de berichtenmodule terecht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe stuur ik een opdracht of eindproef digitaal in?
Je eindproef dien je op te laden via Syntra Cloud. In deze handleiding vind je de te volgen stappen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk krijg (geen) meldingen van berichten of forumposts via mail en wil dit aanpassen
Je kan in je eigen profielinstellingen wijzigen in Syntra Cloud. Je logt in en vervolgens kan je de voorkeuren voor berichten en meldingen wijzigen (klik door via je naam rechts bovenaan). Lukt het niet? Dan kan het probleem ook liggen bij je e-mailprovider. We raden je in elk geval aan om regelmatig even in te loggen op het leerplatform en daar te kijken of je melding hebt van een nieuw bericht (rechts bovenaan het scherm).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeExamens, diploma en certificering
Wanneer leg ik mijn examens af?
De examendata kan je steeds terugvinden via het lessenrooster op je cursistenportaal. Aan het eind van een module toetsen we op enkele centrale momenten of je de voorgeschreven leeruitkomsten hebt bereikt. Een leeruitkomst kan je beschouwen als een verzameling van competenties met arbeidsmarkt-waarde. Dit kan bijvoorbeeld door het afnemen van een examen, maar ook een opdracht of taak zijn.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer leg ik mijn herexamens af?
We plannen herexamens steeds in op een aantal centrale momenten in augustus. Op basis van je behaalde punten in juni ontvang je hiervoor een communicatie via het cursistenportaal. Inschrijven hiervoor doe je dan vóór eind juli via jouw cursistenportaal. De inschrijvingsknop verschijnt zodra het aan de orde is. De data van de herexamens vind je op deze pagina.
Bepaalde opleidingen zijn modulair opgebouwd en wijken af van de centrale herexamendata. In dit geval worden de herexamens via de lessenrooster op het cursistenportaal bekend gemaakt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe schrijf ik me in voor de herexamens?
Voor het gezamenlijke herexamenmoment in augustus schrijf je in via jouw cursistenportaal. Hier wordt een inschrijvingsknop getoond, zodra het aan de orde is.
Je kan ook de inschrijvingsstatus en bevestiging opvolgen via jouw cursistenportaal.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn punten terugvinden?
Je punten vind je terug op het cursistenportaal zodra we deze van je docent ontvangen en goedgekeurd worden door de administratie.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer weet ik dat ik definitief geslaagd ben?
Je punten vind je terug op het cursistenportaal. In eerste instantie als "Voorlopige Punten". Wanneer je niet geslaagd bent, kan je overeenkomstig het examenreglement voorgelegd worden ter deliberatie. Zodra de deliberatie heeft plaatsgevonden, zullen je punten in het cursistenportaal als "Definitieve Punten" verschijnen. Bij deze puntencommunicatie hoort een communicatiebrief met extra informatie omtrent de te nemen stappen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe verloopt de communicatie dat ik geslaagd ben?
Alle puntencommunicatie verloopt digitaal via jouw cursistenportaal. Deze is te raadplegen zodra de resultaten als "Definitieve punten" verschijnen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat gebeurt er als ik ziek ben tijdens een examen?
Dan vervalt je eerste examenkans en doe je automatisch herexamen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer kan ik mijn diploma of getuigschrift ophalen?
Je officieel diploma of getuigschrift opgemaakt door de Vlaamse Overheid arriveert op de campus in het najaar. We geven jou een seintje per mail als dit kan opgehaald worden tijdens de openingsuren van de campus (Antwerpen, Leuven, Mechelen).
Daarnaast organiseren we ook een centraal ophaalmoment op 18 oktober op campus Antwerpen en 19 oktober op campus Antwerpen, Leuven en Mechelen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik me inschrijven voor (de herkansing) van een eindproef?
Bij deelname aan al je examens in het laatste jaar, word je automatisch ingeschreven voor je eindproef.
Als je niet slaagt, heb je recht op een tweede kans. Inschrijven voor je herkansing doe je vóór eind september via jouw cursistenportaal. De inschrijvingsknop is beschikbaar zodra het aan de orde is. Voor de herkansing betaal je een administratieve kost van min 50 euro.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar vind ik het examenreglement terug?
Dit vind je terug in je cursistenportaal onder "Documenten - Algemeen".
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOntvang ik na het einde van mijn opleiding een diploma of getuigschrift?
De opleidingen van Syntra AB zijn officieel erkend door de Vlaamse Gemeenschap. Het diploma of getuigschrift dat je na de opleiding ontvangt, is gecertificeerd door Vlaio.
Je ontvangt een getuigschrift als je een volledig opleidingstraject beroepskennis succesvol aflegt. Je ontvangt een diploma als je succesvol zowel het opleidingstraject beroepskennis als het luik ondernemerschap (https://www.syntra-ab.be/start-me-up) succesvol afwerkt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeNuttige links
Overzicht
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOpleidingsaanbod
Ik wil graag langskomen voor meer info, wanneer kan dat?
Onze medewerkers van het klantencentrum zijn bereikbaar van ma t/m vr van 08:00 tot 18:00 via chat, mail of telefoon. Of kom langs tijdens onze infomomenten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via MijnSyntra en blijf op de hoogte van alle actuele contactmomenten.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe goed moet mijn Nederlands zijn om les te kunnen volgen?
Onze lessen verlopen uitsluitend in het Nederlands en je dient min. niveau 2.4 te hebben. Je kan bij ons terecht voor een vrijblijvende & gratis taaltest. Neem contact op met onze leercoach om je test te plannen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is een VDO of voltijdse dagopleiding?
Beroepsopleidingen die we aanbieden in een verkort traject overdag. Deze voltijdse dagopleidingen duren gemiddeld 1 jaar.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeStuderen bij Syntra
Hou oud moet ik zijn om een opleiding te volgen?
Voor onze ondernemerschapstrajecten moet je 18 jaar zijn, of binnen je cursusjaar 18 worden, om les te volgen of voldaan hebben aan de leerplicht. Enkel in Duaal leren / Leertijd kunnen jongeren vanaf 15 jaar (die nog niet voldaan hebben aan de leerplicht) terecht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik welke opleiding me ligt?
Check onze opleidingswijzer en ontdek welke opleidingen matchen met jouw interesses. Je kan ook terecht bij het klantencentrum met al je vragen over onze opleidingen. Verder organiseren we verschillende (online) infomomenten doorheen het jaar, die je kan terugvinden via www.syntra-ab.be/infomoment.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeBen ik verplicht aanwezig te zijn?
Jouw aanwezigheden worden geregistreerd en we raden je aan zo veel als mogelijk aanwezig te zijn. Dat is namelijk van essentieel belang om alle kennis te vergaren en je optimaal voor te bereiden op je examens en de beoogde leeruitkomst te bereiken. Als je lessen mist, ben je dus zelf verantwoordelijk voor het inhalen van de gemiste leerstof.
Let wel: voor Groeipakket, Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille, gelden andere, strenge regels op vlak van aanwezigheden. Deze dien je dan ook te respecteren om in aanmerking te komen voor je tegemoetkoming.
Ook zijn er bepaalde lesmodules waar wel 100% aanwezigheid verwacht wordt om te slagen (bv veiligheid).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik mijn aanwezigheden opvolgen?
Via jouw cursistenportaal kan je bij elke opleiding je aan- en afwezigheden opvolgen. Ga hiervoor naar 'Mijn Opleidingen' en klik op de rode knop 'Aanwezigheden' bij deze opleiding. Vervolgens kan je op de link van je gewenste opleiding klikken en verschijnen de aan- en afwezigheden per lesmoment.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeDien ik mijn afwezigheden te wettigen?
Je hoeft je aanwezigheden niet te wettigen. Je bent dus ofwel aanwezig of afwezig. Let wel dat dit mogelijke gevolgen heeft op vlak van slagen en recht op tegemoetkomingen zoals voor Vlaams Opleidingsverlof, KMO-Portefeuille en Groeipakket (kinderbijslag).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er lesvrije periodes?
Ja, op feestdagen en tijdens schoolvakanties heb je geen les. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk in het kader van inhaallessen. Raadpleeg steeds deze pagina of je lessenrooster via het cursistenportaal.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIs er studiebegeleiding voorzien?
Ja, onze leercoach biedt gratis en persoonlijke begeleiding aan op maat van iedere cursist. Lees hier wat de leercoach voor jou betekent.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn lessenrooster vinden?
Je actuele lessenrooster vind je terug op jouw cursistenportaal onder menuknop 'Lessenrooster'. Je vindt er terug wanneer je les hebt, in welk lokaal en of deze les op de campus of online doorgaat. We raden je aan deze regelmatig te raadplegen zodat je steeds de meest recente info hebt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik genieten van een voordeeltarief op openbaar vervoer?
Ja bij het volgen van een voltijdse dagopleiding, kom je in aanmerking voor verminderd tarief op een treinabonnement bij de NMBS. Het formulier vind je terug op je cursistenportaal.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik korting op software?
Bij sommige opleidingen, die veel gebruik maken van software, kan je de software aankopen aan studententarief. Meer info vind je via www.syntra-ab.be/cursisten, onder Nuttige Links, Aanmelden voor Software services.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWelke docenten geven les bij Syntra?
Onze docenten zijn onze troef. Bij ons geen academische lessen maar praktijkgerichte lessen met tips en tricks van ervaren vakmensen. Je leert kennis en competenties aan die onmiddellijk inzetbaar zijn op de werkvloer.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik dat ik een kwaliteitsvolle opleiding volg?
Syntra AB zet kwaliteit voorop in haar strategie en heeft een ISO-kwaliteitslabel. We stellen de klant-cursist centraal en geven elke cursist dezelfde optimale dienstverlening ongeacht, waar, hoe en hoeveel opleiding gevolgd wordt. We doen geregeld kwaliteitsmetingen met klantentevredenheidsenquêtes en onze kwaliteitsmanager houdt continu een vinger aan de pols.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er maatregelen voor cursisten met extra ondersteuningsbehoeften mogelijk (arbeidshandicap, leerstoornis...)
Ja, die zijn er. Neem contact op met de leercoach om te weten welke ondersteuning we bieden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeInschrijven en betalen
Hoe schrijf ik me in voor een opleiding?
Je kan online inschrijven via de knop 'Inschrijven' op de opleidingspagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer is mijn inschrijving definitief?
Zodra je de inschrijvingswizard op onze website doorlopen hebt is je inschrijving definitief.
Syntra AB kan beslissen een opleiding niet op te starten wanneer het minimum aantal inschrijvingen niet bereikt wordt. Je krijgt dan als ingeschreven cursist het betaalde cursusgeld integraal terugbetaald, maar je hebt geen recht op schadevergoeding.
Cursisten worden hiervan op de hoogte gebracht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er naast het inschrijvingsgeld bijkomende kosten?
Dat is afhankelijk van opleiding tot opleiding. Naast het inschrijvingsgeld vind je eventuele extra kosten terug op de opleidingspagina op onze website onder de rubriek Extra Info.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeDe opleiding is volzet, kan ik alsnog inschrijven?
Ja, als de opleiding nog niet is gestart, kan je je inschrijven op de wachtlijst. Zodra er iemand annuleert, nemen we met de eerste op de wachtlijst contact op om de vrijgekomen plaats in te nemen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe oud moet ik zijn om een opleiding te volgen?
Voor onze ondernemerschapstrajecten moet je 18 jaar zijn, of binnen je cursusjaar 18 worden, om les te volgen of voldaan hebben aan de leerplicht. Enkel in Duaal leren / Leertijd kunnen jongeren vanaf 15 jaar (die nog niet voldaan hebben aan de leerplicht) terecht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik me inschrijven?
Dit is afhankelijk van de duurtijd van de module en het tijdstip waarop je als cursist nog wenst in te stappen. Neem in dit geval contact op met het klantencentrum (klantencentrum@syntra-ab.be) om te bekijken of dit nog praktisch haalbaar is.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik het inschrijvingsgeld in schijven betalen?
Ja, in uitzonderlijke gevallen stemt Syntra AB in met een spreidingsplan voor de betaling van je opleiding. Dit is een spreiding in maximum 3 schijven waarbij je 1/3de voor aanvang van de opleiding dient te betalen. Neem hiervoor contact op met de boekhouding (debiteuren@syntra-ab.be).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer krijg ik een factuur?
De factuur wordt opgemaakt zodra we je betaling hebben gekregen en verwerkt. Deze wordt je toegestuurd per mail.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil mijn opleiding graag annuleren, wat moet ik doen?
Je kan je opleiding enkel schriftelijk annuleren. Gebruik hiervoor dit formulier. Je annulatie wordt conform onze algemene voorwaarden verwerkt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOp welk rekeningnummer betaal ik mijn opleiding?
Het correcte rekeningnummer staat vermeld in je betalingsuitnodiging, evenals de gestructureerde mededeling die dient meegegeven te worden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk moet mijn opleiding stopzetten na een module, krijg ik geld terug?
Elke annulatie of stopzetting wordt conform onze algemene voorwaarden afgehandeld. We bekijken de opleiding als één geheel, waardoor er niet per module kan worden geannuleerd.
We vragen je wel om bij stopzetting van jouw kant ons dit te laten weten, zodat we je verder niet onnodig lastig vallen met opleidingsgerelateerde informatie. Dit kan via het digitale annulatieformulier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn persoonsgegevens aanpassen?
Je beheert zelf je persoonsgegevens en voorkeuren voor commerciële mails via het cursistenportaal bij "mijn gegevens".
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat zijn de algemene voorwaarden die Syntra hanteert?
Onze algemene voorwaarden vind je terug op de website en op je cursistenportaal documenten - algemeen. Idem voor andere regelgevende documenten.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeDe opleiding is volzet, kan ik alsnog inschrijven?
Ja, als de opleiding nog niet is gestart, kan je je inschrijven op de wachtlijst. Zodra er iemand annuleert, nemen we met de eerste op de wachtlijst contact op om de vrijgekomen plaats in te nemen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer krijg ik een factuur?
De factuur wordt opgemaakt zodra we je betaling hebben gekregen en verwerkt. Deze krijg je toegestuurd per mail.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er naast het inschrijvingsgeld nog bijkomende kosten?
Dat is afhankelijk van opleiding tot opleiding. Naast het inschrijvingsgeld vind je eventuele extra kosten terug op de opleidingspagina op onze website onder de rubriek Extra Info.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeFinanciële voordelen
Heb ik recht op het Groeipakket (kindergeld)?
Ja, als je een voltijdse dagopleiding volgt waarbij je minimum 17u per week les hebt, je jonger bent dan 25 jaar en ten laste bent van je ouders. Het formulier hiervoor vind je terug op je cursistenportaal onder 'Documenten-Attesten'. Dit document is 5 dagen voor start van je opleiding beschikbaar.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik recht op een studietoelage?
Syntra valt onder Vlaio en niet onder het ministerie van onderwijs. Dit maakt dat onze opleidingen geen recht geven op een studietoelage.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar vind ik het formulier nodig om mijn Groeipakket (kindergeld) aan te vragen?
Via je cursistenportaal onder 'Documenten - Attesten'. Dit document is 5 dagen voor start van de opleiding beschikbaar.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik recht op een verminderd tarief bij het openbaar vervoer?
Ja, als je een voltijdse dagopleiding volgt, kom je in aanmerking voor verminderd tarief op een treinabonnement bij de NMBS. Het formulier hiervoor vind je terug op je cursistenportaal onder 'Documenten - Attesten'. Dit document is 5 dagen voor start van je opleiding beschikbaar.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKomt mijn opleiding in aanmerking voor VOV (Vlaams opleidingsverlof)?
Sommige opleidingen komen in aanmerking voor Vlaamse opleidingsverlof. Je kan dit checken bovenaan op de opleidingspagina. Bij 'Kenmerken opleiding' vind je dan 'Vlaams opleidingsverlof' terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKom ik in aanmerking om VOV (Vlaams opleidingsverlof) aan te vragen?
Om VOV aan te vragen, moet je bij start van de opleiding minstens 50% tewerkgesteld zijn, waarvan minstens een deel in de privésector en in het Vlaams gewest. Bovendien moet ook je opleiding in aanmerking komen voor VOV. Dit kan je checken bovenaan de opleidingspagina of via de Opleidingsdatabank Vlaamse Opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe VOV (Vlaams opleidingsverlof) aanvragen?
Doe een digitale aanvraag via jouw cursistenportaal. Via die weg ontvang je een attest van inschrijving dat je aan je werkgever bezorgt. Als je van Vlaams opleidingsverlof geniet, dien je zorgvuldig aanwezig te zijn. Je rechten worden immers berekend op basis van je aanwezigheden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik VOV (Vlaams opleidingsverlof) aanvragen?
Je kan je aanvraag doen tem 31/10 bij opleidingen over een heel schooljaar. Bij kortere opleidingen kan dit tot 15 dagen na inschrijving.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKomt mijn opleiding in aanmerking voor VOV (Vlaams opleidingsverlof)?
Sommige opleidingen komen in aanmerking voor Vlaamse opleidingsverlof. Je kan dit checken bovenaan op de opleidingspagina. Bij 'Kenmerken opleiding' vind je dan 'Vlaams opleidingsverlof' terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil gebruik maken van KMO-portefeuille, hoe gaat dit in zijn werk?
Syntra AB is een erkend opleidingsverstrekker. Betaalt je bedrijf je opleiding, dan kunnen zij subsidie aanvragen via de KMO-portefeuille en zo 20% of 30 % besparen.
Een betaling via de portefeuille verloopt als volgt:
- Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail van je inschrijving met een betaalverzoek van Syntra AB
- Betaal eerst het BTW-bedrag rechtstreeks aan Syntra AB (met vermelding van de gestructureerde mededeling uit de bevestigingsmail). Registreer je op kmo-portefeuille.be.
- Dien een projectaanvraag; het projectbedrag is het inschrijvingsgeld excl. btw (dit bedrag vind je terug in de bevestigingsmail van Syntra AB of op de website).
- De portefeuille geeft aan hoeveel % van je opleiding zij subsidiëren en hoeveel jij nog dient te betalen (restbedrag).
- Betaal jouw deel (bij factuurnummer geef je de gestructureerde mededeling in), 14 dagen later betaalt de KMO-portefeuille het overige deel. Je ontvangt een mail van zodra het bedrag klaar staat.
- Log terug in op de site van KMO-portefeuille en geef je toestemming om de portefeuille door te storten op onze rekening. De betaling van KMO-portefeuille naar ons duurt gemiddeld 14 kalenderdagen.
- Zodra de betaling bij ons is toegekomen, maken wij de factuur op met de melding voldaan en versturen die naar jou.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe vraag ik opleidingscheques aan?
Opleidingscheques vraag je aan via het WSE-loket van de Vlaamse Overheid. Zij bepalen ook of je in aanmerking komt voor deze subsidie. Je vindt alle informatie op https://www.vlaanderen.be/opleidingscheques-voor-werknemers.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik opleidingscheques aanvragen?
Je kan je cheques aanvragen tot 2 maanden na start van de opleiding. Dit doe je via het WSE-loket van de Vlaamse Overheid.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil gebruik maken van KMO-portefeuille, hoe gaat dit in zijn werk?
Syntra AB is een erkend opleidingsverstrekker. Betaalt je bedrijf je opleiding, dan kunnen zij subsidie aanvragen via de KMO-portefeuille en zo 20% of 30 % besparen.
Een betaling via de portefeuille verloopt als volgt:
- Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail van je inschrijving met een betaalverzoek van Syntra AB
- Betaal eerst het BTW-bedrag rechtstreeks aan Syntra AB (met vermelding van de gestructureerde mededeling uit de bevestigingsmail). Registreer je op kmo-portefeuille.be.
- Dien een projectaanvraag; het projectbedrag is het inschrijvingsgeld excl. btw (dit bedrag vind je terug in de bevestigingsmail van Syntra AB of op de website).
- De portefeuille geeft aan hoeveel % van je opleiding zij subsidiëren en hoeveel jij nog dient te betalen (restbedrag).
- Betaal jouw deel (bij factuurnummer geef je de gestructureerde mededeling in), 14 dagen later betaalt de KMO-portefeuille het overige deel. Je ontvangt een mail van zodra het bedrag klaar staat.
- Log terug in op de site van KMO-portefeuille en geef je toestemming om de portefeuille door te storten op onze rekening. De betaling van KMO-portefeuille naar ons duurt gemiddeld 14 kalenderdagen.
- Zodra de betaling bij ons is toegekomen, maken wij de factuur op met de melding voldaan en versturen die naar jou.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is het erkenningsnummer (dienstverlenernummer) voor de KMO-portefeuille?
Het erkenningsnummer van Syntra AB is DV.O102557
Het erkenningsnummer van Syntra BIZZ (professionele bijscholingen) is DV.O2159598
(opgelet: het teken na het punt is de letter O en niet het cijfer nul).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik tijdskrediet of loopbaanonderbreking voor een opleiding aanvragen?
Ja, als de opleiding erkend is door de Vlaamse Overheid. Bovendien moet de opleiding minstens 360 uur per jaar of 120 uren per schooltrimester of per ononderbroken periode van 3 maanden omvatten. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives
Ja, als de opleiding erkend is door de Vlaamse Overheid. Bovendien moet de opleiding minstens 360 uur per jaar of 120 uren per schooltrimester of per ononderbroken periode van 3 maanden omvatten. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik zorgkrediet aanvragen?
Ja, als de opleiding gesubsidieerd is of erkend is door de Vlaamse overheid. Bovendien moet de opleiding minstens 120 contacturen bevatten. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik recht op opleidingskrediet?
Ja, als je opleiding in in aanmerking komt voor VOV. Bovendien dien je ook minstens de helft van de opleiding te volgen met 'tijdskrediet met motief' en ben je bovendien werkzaam in de social profit of privé-sector. Informeer je goed over alle voorwaarden via https://www.vlaanderen.be/vlaamse-opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeToelatingsvoorwaarden en vrijstellingen
Moet ik aan bepaalde voorwaarden voldoen om mijn opleiding te volgen?
Sommige opleidingen hebben specifieke toelatingsvoorwaarden, deze vind je terug op de opleidingspagina onder de sectie "Voor wie".
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk heb een buitenlands diploma. Voldoe ik aan de toelatingsvoorwaarden?
Hou er rekening mee dat je jouw buitenlands diploma eerst moet laten homologeren. Dit doe je via het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Als je diploma is gehomologeerd, kan je het uploaden via www.syntra-ab.be/toelatingsvoorwaarden. Vervolgens contacteren we je persoonlijk of je al dan niet voldoet aan de voorwaarden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer heb ik de tijd om mijn toelatingsdossier in te dienen?
Dien bij voorkeur je hele dossier in vóór de start van je opleiding. Doe dit ten laatste 14 dagen na de startdatum, zodat we tijdig je toelating kunnen bevestigen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe dien ik mijn toelatingsdossier in?
Upload de gevraagde documenten via www.syntra-ab.be/toelatingsvoorwaarden. De link kan je ook vinden op het cursistenportaal - documenten. Na upload ontvang je een bevestigingsmail ter indiening. Na controle van je dossier contacteren we je persoonlijk of je al dan niet aan de voorwaarden voldoet.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeAls ik niet voldoe aan de voorwaarden, krijg ik mijn inschrijvingsgeld terug?
Ja, als je ingediende dossier niet voldoet om toegelaten te worden, schrijven we je uit en krijg je je inschrijvingsgeld integraal terug. Let wel: je dient ten allen tijde te reageren op de vragen van de toelatingscommissie.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik vrijstelling krijgen voor een vak of basisjaar?
Je kan voor de meeste opleidingen die leiden naar een diploma of getuigschrift vrijstellingen aanvragen. Op je cursistenportaal vind je meer informatie (welke vakken, voorwaarden, ...). Je kan er per vak nakijken of het in aanmerking komt voor vrijstelling of praktische vrijstellingsproef.
Hou er rekening mee dat het succesvol afleggen van een praktische vrijstellingsproef of verkrijgen van een vrijstelling niet noodzakelijk leidt tot vermindering van het inschrijvingsgeld.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe dien ik mijn vrijstellingsdossier in?
Je kan de gevraagde documenten uploaden via www.syntra-ab.be/vrijstellingen. Na upload ontvang je een bevestigingsmail. Na controle informeren we je persoonlijk of je aanvraag tot vrijstelling al dan niet is goedgekeurd.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer heb ik de tijd om mijn vrijstellingen aan te vragen?
Dien bij voorkeur je vrijstellingsaanvragen in voor de start van je opleiding. Wens je een praktische vrijstellingsproef af te leggen dan gaat deze door tijdens het infomoment in september. Is dit reeds voorbij? Neem dan contact op met de campus.
Je aanvraag tot het bekomen van een vrijstelling voer je uit via het cursistenportaal in de rubriek 'Opleidingen'. De aanvraag voor een vrijstelling dient binnen de maand na de start van de module te gebeuren en uiterlijk 5 dagen voor het examen. Laattijdige aanvragen kunnen niet worden behandeld.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeStage en verzekering
Is stage verplicht tijdens mijn opleiding?
Bij bepaalde opleidingen is stage verplicht. Dit staat vermeld op de opleidingspagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn stagedocumenten vinden?
Als je stage loopt, dien je hiervoor de nodige documenten te ondertekenen. De stage-overeenkomst wordt in de loop van het cursusjaar gepubliceerd in het cursistenportaal. Gelieve deze dan te downloaden, voor te leggen op je stageplaats en te laten ondertekenen. Gelieve je stageovereenkomst, als ze door je stageplaats en jezelf is ondertekend, te uploaden via het cursistenportaal. Wij zorgen dan voor een Syntra-handtekening en bezorgen je het door 3 partijen getekend exemplaar via mail.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe bezorg ik mijn ingevulde stagedocumenten terug?
Gelieve je stageovereenkomst, als ze door je stageplaats en jezelf is ondertekend, te uploaden via het cursistenportaal. Wij zorgen dan voor een Syntra-handtekening en bezorgen je het door 3 partijen getekend exemplaar via mail. Op basis hiervan wordt er een vereenvoudigde dimona-aangifte gedaan bij de RSZ. Een dimona-aangifte is een melding bij de RSZ dat je voor een stage tewerkgesteld wordt bij een bepaalde werkgever, met vermelding van de duur van de tewerkstelling.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWie keurt mijn stageplaats goed?
Jouw docent in samenspraak met je opleidingscoördinator keurt de voorgestelde stageplaats goed.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer wordt de stageplaats goedgekeurd?
Je stageaanvraag wordt goedgekeurd zodra we de documenten ontvangen hebben.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeBen ik verzekerd tijdens mijn stage?
Ja, Syntra AB voorziet in de wettelijke, verplichte ongevallenverzekering.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is werkplekleren in een PACT opleiding?
Je volgt een beroepsopleiding en spendeert 60% van je tijd op de werkvloer. Alle gedetailleerde info vind je hier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is een bezoldigde stage?
Wil je meer ervaring opdoen in de sector waarin je een opleiding volgt en vind je hiervoor een stageplaats die je wil vergoeden, dan kan je hiervoor een overeenkomst voor een bezoldigde stage afsluiten.Voor deze vorm van stages is trajectbegeleider Lore Adams (lore.adams@syntra-ab.be) jouw contactpersoon.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat als ik ziek ben tijdens mijn stage?
Dan verwittig je onmiddellijk jouw stagementor en opleidingscoördinator. Zo kan je samen de verdere afspraken maken. Als je een PACT opleiding volgt, dien je ook je competentiecoach te verwittigen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat als ik ziek ben tijdens werkplekleren?
Dan verwittig je hiervan onmiddellijk jouw stagementor en competentiecoach. Zo kan je samen de verdere afspraken maken.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat als ik mijn verplichte stage niet afmaak?
Een verplichte stage is net als alle andere modules een verplicht onderdeel van je traject. Als je deze niet tot een goed einde brengt, betekent dit dat deze zal moeten hernomen worden om de kunnen slagen voor je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOnline lessen en leerplatform
Ik krijg steeds een foutmelding als ik wil inloggen voor een online les, wat doe ik?
Als veel cursisten op hetzelfde moment inloggen, kan dit tijdelijk een probleem geven. Wacht even en probeer opnieuw. Lukt het nog niet? Neem dan contact op met je campus op 078/15.99.99.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is het verschil tussen cursistenportaal en Syntra Cloud?
Het cursistenportaal bevat algemene en specifieke informatie over onze organisatie en je opleiding (alg. voorwaarden, examenreglement, veelgestelde vragen & antwoorden, lessenrooster, punten, ...). In de Syntra Cloud vind je alle inhoudelijke informatie terug over je opleiding zoals taken, beschrijving van het eindwerk, aanvullend lesmateriaal ...
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat vind ik terug op Syntra Cloud?
Syntra Cloud is het online leerplatform. In de Syntra Cloud vind je inhoudelijke informatie terug over je opleiding zoals digitale taken, lesmateriaal en een virtuele klas voor online lessen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik inloggen op Syntra Cloud?
Log in voor Syntra Cloud via https://ab.syntra.be. Een gebruikersaccount op het leerplatform wordt automatisch door ons aangemaakt wanneer je je inschrijft. Je logingegevens zal je ontvangen bij de start van je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben ingelogd op Syntra Cloud, maar heb geen toegang tot mijn cursus
Als je onder "Mijn cursussen" jouw opleiding niet terugvindt, stuur dan een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be, of signaleer dit op de campus waar je les volgt. Wij doen dan het nodige om je zo snel mogelijk toegang te geven tot je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is Big Blue Button?
Big Blue Button is een tool op Syntra Cloud. Het is de toegang tot de online omgeving of het virtuele klaslokaal waarin je online lessen plaatsvinden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe volg ik optimaal online les via BBB?
Raadpleeg deze handleiding om optimaal online les te volgen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar vind de link niet terug?
In de meeste cursussen zal je onder de tegel “Virtuele klas” je Big Blue Button terugvinden. In sommige gevallen zal er een Big Blue Button zijn per docent of per module, maar in dat geval zal er in de titel een duidelijke vermelding worden gemaakt naar data en/of naam van de les. Kan je de link niet vinden? Neem dan contact op met je campus via 078/15.99.99.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar heb geen geluid, wat kan ik doen?
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar heb problemen met het aanzetten mijn webcam
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar het lukt me niet om mijn scherm te delen
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg les via BBB en er wordt een scherm gedeeld, maar ik zie dit niet
Wis de cachegegevens van je browser. Verlaat voor de zekerheid ook even de sessie en log terug in. Lukt het niet? Bekijk dan meer tips op de uitgebreide support pagina.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar vind ik terug dat een les online of op de campus doorgaat?
Je vindt dit in het lessenrooster op het cursistenportaal via de symbolen die in legende beschreven staan. Kijk deze dus steeds goed na.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeMijn lessen zijn online, hoe wordt mijn aanwezigheid geregistreerd?
We registreren jouw aanwezigheid als je bent ingelogd op jouw online les. Dit vooral in het belang van Vlaams Opleidingsverlof, KMO-portefeuille, Groeipakket (kinderbijslag). Let wel, de docent kan dit op eender welk moment doen en dit gebeurt dus niet automatisch bij aanvang.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik mijn online lesmateriaal bekijken en/of opslaan?
Je kan je lesmateriaal – bijvoorbeeld PDF’s en Powerpoint-presentaties – raadplegen door op het icoontje te klikken, dan opent het automatisch. Via deze weg kan je ook het lesmateriaal printen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe verstuur ik een bericht naar mijn docent?
Je kan een bericht versturen aan je docent eens je bent ingelogd op je Syntra Cloud. Links van je naam vind je een tekstballon. Door daar op te klikken kom je in de berichtenmodule terecht.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe stuur ik een opdracht of eindproef digitaal in?
Je eindproef dien je op te laden via Syntra Cloud. In deze handleiding vind je de te volgen stappen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk krijg (geen) meldingen van berichten of forumposts via mail en wil dit aanpassen
Je kan in je eigen profielinstellingen wijzigen in Syntra Cloud. Je logt in en vervolgens kan je de voorkeuren voor berichten en meldingen wijzigen (klik door via je naam rechts bovenaan). Lukt het niet? Dan kan het probleem ook liggen bij je e-mailprovider. We raden je in elk geval aan om regelmatig even in te loggen op het leerplatform en daar te kijken of je melding hebt van een nieuw bericht (rechts bovenaan het scherm).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeExamens, diploma en certificering
Wanneer leg ik mijn examens af?
De examendata kan je steeds terugvinden via het lessenrooster op je cursistenportaal. Aan het eind van een module toetsen we op enkele centrale momenten of je de voorgeschreven leeruitkomsten hebt bereikt. Een leeruitkomst kan je beschouwen als een verzameling van competenties met arbeidsmarkt-waarde. Dit kan bijvoorbeeld door het afnemen van een examen, maar ook een opdracht of taak zijn.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer leg ik mijn herexamens af?
We plannen herexamens steeds in op een aantal centrale momenten in augustus. Op basis van je behaalde punten in juni ontvang je hiervoor een communicatie via het cursistenportaal. Inschrijven hiervoor doe je dan vóór eind juli via jouw cursistenportaal. De inschrijvingsknop verschijnt zodra het aan de orde is. De data van de herexamens vind je op deze pagina.
Bepaalde opleidingen zijn modulair opgebouwd en wijken af van de centrale herexamendata. In dit geval worden de herexamens via de lessenrooster op het cursistenportaal bekend gemaakt.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe schrijf ik me in voor de herexamens?
Voor het gezamenlijke herexamenmoment in augustus schrijf je in via jouw cursistenportaal. Hier wordt een inschrijvingsknop getoond, zodra het aan de orde is.
Je kan ook de inschrijvingsstatus en bevestiging opvolgen via jouw cursistenportaal.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn punten terugvinden?
Je punten vind je terug op het cursistenportaal zodra we deze van je docent ontvangen en goedgekeurd worden door de administratie.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer weet ik dat ik definitief geslaagd ben?
Je punten vind je terug op het cursistenportaal. In eerste instantie als "Voorlopige Punten". Wanneer je niet geslaagd bent, kan je overeenkomstig het examenreglement voorgelegd worden ter deliberatie. Zodra de deliberatie heeft plaatsgevonden, zullen je punten in het cursistenportaal als "Definitieve Punten" verschijnen. Bij deze puntencommunicatie hoort een communicatiebrief met extra informatie omtrent de te nemen stappen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe verloopt de communicatie dat ik geslaagd ben?
Alle puntencommunicatie verloopt digitaal via jouw cursistenportaal. Deze is te raadplegen zodra de resultaten als "Definitieve punten" verschijnen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat gebeurt er als ik ziek ben tijdens een examen?
Dan vervalt je eerste examenkans en doe je automatisch herexamen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer kan ik mijn diploma of getuigschrift ophalen?
Je officieel diploma of getuigschrift opgemaakt door de Vlaamse Overheid arriveert op de campus in het najaar. We geven jou een seintje per mail als dit kan opgehaald worden tijdens de openingsuren van de campus (Antwerpen, Leuven, Mechelen).
Daarnaast organiseren we ook een centraal ophaalmoment op 18 oktober op campus Antwerpen en 19 oktober op campus Antwerpen, Leuven en Mechelen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik me inschrijven voor (de herkansing) van een eindproef?
Bij deelname aan al je examens in het laatste jaar, word je automatisch ingeschreven voor je eindproef.
Als je niet slaagt, heb je recht op een tweede kans. Inschrijven voor je herkansing doe je vóór eind september via jouw cursistenportaal. De inschrijvingsknop is beschikbaar zodra het aan de orde is. Voor de herkansing betaal je een administratieve kost van min 50 euro.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar vind ik het examenreglement terug?
Dit vind je terug in je cursistenportaal onder "Documenten - Algemeen".
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeNuttige links
Overzicht
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOpleidingsaanbod
Wat is een kortlopende opleiding of professionele bijscholing?
Dit zijn niet-gecertificeerde bijscholingen om je kennis te verbreden of te verdiepen in een bepaald topic. Het aanbod is zeer breed verspreid over +20 sectoren; je vindt het terug op www.syntra-ab.be door te filteren op ‘kortlopende opleidingen’. Typerend voor Syntra zijn de docenten uit de praktijk en de hands-on lessen, onmiddellijk toepasbaar op de werkvloer. Deze cursussen gaan van 1 sessie (3u) tot een 10-tal sessies. Het aanbod wordt geëxploiteerd door de BV Syntra-Bizz, een dochteronderneming van Syntra AB VZW.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeGaat de cursus zeker door?
Elke cursus heeft een opstartminimum. Als het minimale aantal inschrijvingen niet wordt behaald, kunnen we beslissen om de opleiding niet te laten opstarten.
In dit geval worden de ingeschreven cursisten op de hoogte gebracht, dit ten laatste 5 dagen vóór startdatum. Uiteraard crediteren wij dan ook meteen de factuur en betalen wij het gestorte inschrijvingsgeld terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik wanneer ik les heb?
Je actuele lessenrooster vind je terug op jouw cursistenportaal. Je vindt er terug wanneer je les hebt, in welk lokaal en of deze les op de campus of online doorgaat. We raden je aan deze regelmatig te raadplegen zodat je steeds de juiste info hebt. Het lessenrooster is een week voor de start van de opleiding beschikbaar. Meer info over het cursistenportaal vind je in de rubriek Online leren en leerplatform.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeJe wil lesgeven?
Je kan onze openstaande vacatures bekijken of spontaan solliciteren via www.syntra-ab.be/vacatures-bij-syntra-ab. Voor onze bedrijfstrainingen werken we enkel met freelance-trainers. Heb je interesse om opgenomen te worden in onze trainerspool, mail dan je cv en motivatiebrief naar debbie.vangossum@syntra-bizz.be.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeStuderen bij Syntra
Dien ik mijn afwezigheden te wettigen?
Je hoeft je aanwezigheden niet te wettigen. Je bent dus ofwel aanwezig of afwezig. Let wel dat dit mogelijke gevolgen heeft op vlak van slagen en recht op tegemoetkomingen zoals voor Vlaams Opleidingsverlof, KMO-Portefeuille en Groeipakket (kinderbijslag).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er lesvrije periodes?
Ja, op feestdagen en tijdens schoolvakanties heb je geen les. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk in het kader van inhaallessen. Raadpleeg steeds deze pagina of je lessenrooster via het cursistenportaal.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWelke docenten geven les bij Syntra?
Onze docenten zijn onze troef. Bij ons geen academische lessen maar praktijkgerichte lessen met tips en tricks van ervaren vakmensen. Je leert kennis en competenties aan die onmiddellijk inzetbaar zijn op de werkvloer.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik dat ik een kwaliteitsvolle opleiding volg?
Syntra Bizz zet kwaliteit voorop in haar strategie en heeft een ISO-kwaliteitslabel. We stellen de klant-cursist centraal en geven elke cursist dezelfde optimale dienstverlening ongeacht, waar, hoe en hoeveel opleiding gevolgd wordt. We doen geregeld kwaliteitsmetingen met klantentevredenheidsenquêtes en onze kwaliteitsmanager houdt continu een vinger aan de pols.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeInschrijven en betalen
Hoe schrijf ik me in?
Inschrijven kan enkel via onze websites www.syntra-ab.be of www.syntra-bizz.be. Vervolgens kies je voor de knop “inschrijven” op de opleidingspagina.
Zodra jouw inschrijving is verwerkt ontvang je een bevestigingsmail met daarin de betalingsuitnodiging.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik me inschrijven?
Je kan je inschrijven tot op de startdag van de opleiding, mits vrije plaatsen.
Als de opleiding al van start is gegaan, kan je niet meer inschrijven. Mogelijks staan er nieuwe data ingepland voor de opleiding. Als dat niet zo is, laat je je gegevens na via de knop ‘Hou me op de hoogte’ zodat je een automatische herinnering krijgt wanneer de opleiding opnieuw wordt ingepland.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeGaat de cursus zeker door?
Elke cursus heeft een opstartminimum. Als het minimale aantal inschrijvingen niet wordt behaald, kunnen we beslissen om de opleiding niet te laten opstarten.
In dit geval worden de ingeschreven cursisten op de hoogte gebracht, dit ten laatste 5 dagen vóór startdatum. Uiteraard crediteren wij dan ook meteen de factuur en betalen wij het gestorte inschrijvingsgeld terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben ingeschreven voor de opleiding? Wat gebeurt er nu?
- Cursist schrijft zich online in voor een opleiding.
- Zodra de inschrijfwizard volledig is doorlopen, is je inschrijving definitief.
Je ontvangt ook meteen een mail die je inschrijving nogmaals bevestigt. - Zodra onze administratieve medewerkers je inschrijving hebben gecontroleerd en verwerkt volgt er een mail met een uitnodiging tot betalen. Opgelet: zodra je je op de website hebt ingeschreven is je inschrijving definitief. Niet ingaan op de betalingsuitnodiging heeft niet tot gevolg dat je niet bent ingeschreven!
Zodra de betaling op onze rekening staat wordt de factuur opgemaakt en via e-mail doorgestuurd.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil mijn opleiding annuleren, wat moet ik doen?
Je kan je opleiding enkel schriftelijk annuleren. Gebruik hiervoor dit formulier. Je annulatie wordt conform onze algemene voorwaarden verwerkt.
Kosteloos annuleren voor een kortlopende opleiding kan enkel tot 14 dagen vóór aanvang van de cursus.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben niet tevreden over mijn opleiding, bij wie kan ik terecht?
Volgde je een open opleiding (professionele bijscholing) op één van onze campussen, dan zijn onze baliemedewerkers je eerste aanspreekpunt. Zij zoeken zo snel mogelijk een oplossing. Geraken jullie er samen niet uit, dan is er altijd nog onze ombudsdienst.
Je kan ook je feedback over de cursus ook steeds doorgeven via de tevredenheidsenquête waarnaar wordt verwezen op het einde van jouw cursus.
Heb je een klacht over een bedrijfsopleiding, neem dan best contact op met de opleidingsadviseur die de offerte heeft opgemaakt. Onze opleidingsadviseurs vind je hier.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOp welk rekeningnummer betaal ik mijn opleiding?
Het correcte rekeningnummer staat vermeld in je betalingsuitnodiging, evenals de gestructureerde mededeling die dient meegegeven te worden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar kan ik mijn persoonsgegevens aanpassen?
Je beheert zelf je persoonsgegevens en voorkeuren voor commerciële mails via MijnSyntra bij "mijn gegevens" en “mijn voorkeuren”.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat zijn de algemene voorwaarden die Syntra hanteert?
Onze algemene voorwaarden vind je terug op de website en op je cursistenportaal documenten - algemeen. Idem voor andere regelgevende documenten.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil graag een of meerdere van mijn personeelsleden inschrijven, hoe doe ik dat?
Eerst maak je een profiel aan op de website van Syntra AB. Vervolgens koppel je in MijnSyntra een bedrijf aan je profiel via de tab "Mijn bedrijven". Tenslotte kies je de opleiding op de website, klik je op de rode knop “inschrijven” en kies je bij de inschrijfflow voor de derde ingang (“medewerkers inschrijven”).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKan ik na mijn inschrijving nog switchen naar een opleiding op latere datum?
Neen, je inschrijving geldt enkel voor de opleiding waarvoor je bent in geschreven, en dit op de bepaalde datum en lesplaats. Kan je door omstandigheden de opleiding niet volgen en wil je de opleiding op een later moment of in een andere lesplaats volgen, dan kan je contact opnemen met het klantencentrum. Maar we kunnen we je niet garanderen dat we tegemoet kunnen komen aan je vraag.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer weet ik dat mijn opleiding met zekerheid doorgaat?
Ten laatste 7 dagen vóór startdatum ontvang je een bevestiging per mail dat je opleiding doorgaat.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeFinanciële voordelen
Komt mijn opleiding in aanmerking voor VOV (Vlaams opleidingsverlof)?
Sommige opleidingen komen in aanmerking voor Vlaamse Opleidingsverlof. Je kan dit checken bovenaan op de opleidingspagina. Bij 'Kenmerken opleiding' vind je dan 'Vlaams opleidingsverlof' terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeKom ik in aanmerking om VOV (Vlaams opleidingsverlof) aan te vragen?
Om VOV aan te vragen, moet je bij start van de opleiding minstens 50% tewerkgesteld zijn, waarvan minstens een deel in de privésector en in het Vlaams gewest. Bovendien moet ook je opleiding in aanmerking komen voor VOV. Dit kan je checken bovenaan de opleidingspagina of via de Opleidingsdatabank Vlaamse Opleidingsincentives.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe VOV (Vlaams opleidingsverlof) aanvragen?
Doe een digitale aanvraag via jouw cursistenportaal. Via die weg ontvang je een attest van inschrijving dat je aan je werkgever bezorgt. Als je van Vlaams opleidingsverlof geniet, moet je je aanwezigheden goed opvolgen en laten registreren. Je rechten worden immers berekend op basis van je aanwezigheden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik VOV (Vlaams opleidingsverlof) aanvragen?
Dit kan je tot ten laatste 15 dagen na startdatum van je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk wil mijn opleiding met Opleidingscheques betalen, hoe gaat dit in zijn werk?
Kijk eerst op de webpagina van de opleiding of je voor je opleiding gebruik kan maken van opleidingscheques.
Als je cheques zijn aangevraagd maar je deze nog niet ontvangen hebt, betaal je eerst het volledige bedrag aan Syntra. Eens je de cheques ontvangt, bezorg je ze digitaal aan de campus. Wij verwerken deze en betalen je het bedrag van de opleidingscheques terug.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe vraag ik opleidingscheques aan?
Opleidingscheques vraag je aan via het WSE-loket van de Vlaamse Overheid. Zij bepalen ook of je in aanmerking komt voor deze subsidie. Je vindt alle informatie op www.vlaanderen.be/opleidingscheques-voor-werknemers.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik opleidingscheques aanvragen?
Je kan je cheques aanvragen tot 2 maanden na start van de opleiding. Dit doe je via het WSE-loket van de Vlaamse Overheid.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn jullie erkend voor KMO-portefeuille?
Syntra BIZZ is een erkende opleidingsverstrekker, waardoor onze cursussen in aanmerking komen voor een tussenkomst vanuit de KMO-Portefeuille.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe vraag ik KMO-portefeuille aan?
Vooraleer je een tussenkomst kan vragen voor een opleiding waarvoor je bent ingeschreven, moet je je bij de Vlaamse Overheid registreren als gebruiker. Doe dit op voorhand en op tijd. Je kan de aanvraag pas indienen als de Vlaamse Overheid je registratie heeft bevestigd en daar kan wat tijd over gaan. Voor alle info, registratie en aanvragen kan je terecht op de website https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille of bij 1700.
Je aanvraag voor een tussenkomst dient uiterlijk 14 dagen na de startdatum van de opleiding te zijn ingediend. (Dit is de startdatum vermeld op de opleidingspagina van de website.) Wacht daarom niet tot je de factuur hebt gekregen, het is immers niet nodig om over een factuur te beschikken om je aanvraag in te dienen. Al de gegevens die je nodig hebt om je aanvraag in te dienen staan in de mail met betalingsuitnodiging die je kort na je inschrijving ontvangt.
Opgelet! Opleidingen die minder dan €100 excl. BTW kosten komen niet in aanmerking voor KMO-portefeuille. Je kan geen aanvragen samenvoegen om aan dit bedrag te komen
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWie komt in aanmerking voor KMO-portefeuille?
Alle ondernemingen met een ondernemingsnummer kunnen de KMO-portefeuille aanvragen. Een BTW-nummer is niet nodig.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWanneer moet ik KMO-portefeuille aanvragen?
Ten laatste 2 weken na de startdatum van de opleiding kan je de aanvraag indienen. (Dit is de startdatum vermeld op de opleidingspagina op onze website.)
Je hebt geen factuur nodig om je KMO-portefeuille aan te vragen. De aanvraag kan je dus meteen doen na inschrijving en bevestigingsmail.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is het erkenningsnummer (dienstverlenernummer) voor de KMO-portefeuille?
Het erkenningsnummer van Syntra AB is DV.O102557
Het erkenningsnummer van Syntra BIZZ (professionele bijscholingen) is DV.O2159598
(opgelet: het teken na het punt is de letter O en niet het cijfer nul).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeToelatingsvoorwaarden en vrijstellingen
Wie mag deelnemen aan onze professionele bijscholingen?
Iedereen, particulieren en professionals, kan zich inschrijven. Het niveau van de opleidingen en de verwachte voorkennis kan echter verschillen van opleiding tot opleiding. Een gedetailleerde omschrijving van de inhoud en de verwachte voorkennis vind je op de detailpagina van de opleiding op onze website.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeZijn er specifieke toelatingsvoorwaarden voor preventieadviseur niveau 2
ja, die zijn er. Voor de opleiding Preventieadviseur niveau 2 gelden volgende toelatingsvoorwaarden:
Je kan de cursus volgen als je houder bent van:
- ofwel een diploma van hoger secundair onderwijs of hogere secundaire leergangen
- ofwel een getuigschrift van basisvorming preventie niveau 3 en een nuttige praktische ervaring hebt van minstens vijf jaar in een interne of externe dienst. (afwijkingsmaatregel via KB 29 januari 2013)
Breng de eerste lesdag alvast een kopie van je getuigschrift of diploma mee (en in geval van basisvorming niveau 3 ook een bewijs van vijf jaar ervaring).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk heb een buitenlands diploma. Voldoe ik aan de toelatingsvoorwaarden?
Hou er rekening mee dat je jouw buitenlands diploma eerst moet laten homologeren. Dit doe je via het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Als je diploma is gehomologeerd, kan je het bezorgen aan onze collega’s van Syntra BIZZ. Vervolgens contacteren we je persoonlijk of je al dan niet voldoet aan de voorwaarden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeAls ik niet voldoe aan de voorwaarden, krijg ik mijn inschrijvingsgeld terug?
Ja, als je ingediende dossier niet voldoet om toegelaten te worden, schrijven we je uit en krijg je je inschrijvingsgeld integraal terug.
Let wel: je dient ten allen tijde te reageren op de vragen van onze medewerkers. Doe je dit niet, dan krijg je het cursusbedrag niet terugbetaald.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOnline lessen en leerplatform
Wat is het verschil tussen cursistenportaal en Syntra Cloud?
Op jouw cursistenportaal vind je een schat aan informatie terug. Naast algemene informatie zoals de algemene voorwaarden, veel gestelde vragen en antwoorden, ... ook opleidingsspecifieke info zoals lessenrooster, puntenverdeling en punten, stagedocumenten, aanvraagmogelijkheden voor vrijstellingen, Vlaams Opleidingsverlof, ...
In de Syntra Cloud vind je alle inhoudelijke informatie terug over je opleiding zoals taken, beschrijving van het eindwerk, aanvullend lesmateriaal ... Dit is ons online leerplatform.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik inloggen op mijn cursistenportaal?
Log in met hetzelfde mailadres en persoonlijk wachtwoord als bij je inschrijving.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe weet ik wanneer ik les heb?
Je actuele lessenrooster vind je terug op jouw cursistenportaal. Je vindt er terug wanneer je les hebt, in welk lokaal en of deze les op de campus of online doorgaat. We raden je aan deze regelmatig te raadplegen zodat je steeds de juist info hebt. Het lessenrooster is een week voor de start van de opleiding beschikbaar.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWaar vind ik terug of een les online of op de campus doorgaat?
Je vindt dit in het lessenrooster op het cursistenportaal via de symbolen die in de legende beschreven staan.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeMijn lessen zijn online, hoe wordt mijn aanwezigheid geregistreerd?
We registreren jouw aanwezigheid als je bent ingelogd op jouw online les. Dit vooral in het belang van Vlaams Opleidingsverlof of KMO-portefeuille. Let wel, de docent kan dit op eender welk moment doen en dit gebeurt dus niet automatisch bij aanvang.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoe kan ik inloggen op Syntra Cloud?
Log in voor Syntra Cloud https://ab.syntra.be
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben ingelogd op Syntra Cloud, maar heb geen toegang tot mijn cursus
Als je onder "Mijn cursussen" jouw opleiding niet terugvindt, stuur dan een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be, of signaleer dit op de campus waar je les volgt. Wij doen dan het nodige om je zo snel mogelijk toegang te geven tot je opleiding.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat is Big Blue Button?
Big Blue Button is een tool op Syntra Cloud. Het is de toegang tot de online omgeving of het virtuele klaslokaal waarin je online lessen plaatsvinden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk volg een online les via BBB, maar vind de link niet terug?
In de meeste cursussen wordt per online les een Big Blue Button aangemaakt. Je kan de juiste BBB herkennen aan de datum, eventueel ook aan het startuur en het lesonderwerp. Kan je de link niet vinden? Stuur dan een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk krijg steeds een foutmelding als ik wil inloggen voor een online les, wat doe ik?
Als veel cursisten op hetzelfde moment inloggen, kan dit tijdelijk een probleem geven. Wacht even en probeer opnieuw. Lukt het nog niet? Neem dan contact op met je campus of check de algemene status van de servers via syntra-cloud.be/helpdesk/
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeErkenningen en attesten
Erkenningen en attesten
De opleidingen van Syntra Bizz zijn in principe vrij. Er zijn geen examens of proeven die aanleiding geven tot het verkrijgen van een diploma of getuigschrift van de Vlaamse Overheid (uitgezonderd Preventieadviseur niveau 2 – zie rubriek Toelatingsvoorwaarden). Syntra Bizz beschikt zelf over sommige erkenningen die kunnen leiden tot een erkend certificaat, of werkt samen met externe partners die dit certificaat kunnen afleveren (EHBO, VCA, Asbest, erkenningen ivk nascholing vakbekwaamheid,…). Bij betaling van de opleiding en het indien nodig slagen voor een proef of examen worden de attesten bezorgd aan de cursisten. Deze vind je niet terug in je cursistenportaal.
Syntra Bizz is ook als partner erkend ikv permanente vorming voor verschillende beroepssectoren (BIV, ITAA,…).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIn-company en bedrijfsopleidingen op maat
Ik wil graag een bedrijfstraining op maat, bij wie kan ik terecht?
Onze afdeling Bedrijfstrainingen werkt opleidingen op maat uit. Dit zijn opleidingstrajecten geheel op maat van uw bedrijf of organisatie. Deze opleidingen kunnen bij jou op het bedrijf doorgaan, of in één van onze campussen (Antwerpen, Mechelen en Leuven) of een externe locatie.
Interesse: dan kan je via www.syntra-bizz.be/bedrijfstrainingen/offerte een vrijblijvende offerte aanvragen of contacteer een van onze opleidingsadviseur voor jouw regio via www.syntra-bizz.be/bedrijfsopleidingen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoeveel kost een opleiding op maat?
Dat hangt zeer sterk af van het onderwerp, de expertise die we daarvoor moeten inhuren bij onze trainers en bijkomende kosten zoals locatie, materiaal, catering enz. Onze opleidingsadviseurs werken voor elke vraag een offerte op maat uit. Deze bestaat enerzijds uit een vaste prijs per sessie of dagdeel, onafhankelijk van het aantal deelnemende cursisten en een variabel gedeelte per deelnemende cursist. Je gaat best uit van een minimale standaardprijs van 500 euro per dagdeel. Heb je 3 of meer medewerkers of collega’s die een opleiding moeten volgen, dan loont het zeker de moeite om een offerte op maat aan te vragen. Want de kans bestaat dat het dan voordeliger is om een opleiding op maat in te kopen dan dat je de mensen allemaal apart inschrijft in een opleiding uit ons standaard open aanbod.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeJe wil als docent bedrijfstrainingen geven?
Syntra Bizz werkt uitsluitend met freelance trainers. Heb je interesse om opgenomen te worden in onze trainerspool, mail dan je cv en motivatiebrief naar debbie.vangossum@syntra-bizz.be.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeOpleidingsaanbod
In welke campussen kan ik terecht voor Duaal Leren?
Bij Syntra AB kan je opleidingen volgen voor Duaal Leren op de campus in Mechelen en Berchem.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeNog vragen?
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeStuderen bij Syntra
Kan ik meer informatie ontvangen over Duaal Leren?
Onze Adviseur Duaal Leren kan je vragen beantwoorden en geeft ook wekelijks infosessies. Je kan haar bereiken via werkplekleren@syntra-ab.be of via 078/15.99.99.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIs er les tijdens de schoolvakanties?
Nee, tijdens de schoolvakanties ga je niet werken en zijn er geen lessen. Je mag ook geen studentenwerk doen bij het bedrijf waar je een OAO hebt. In de zomervakantie kan dit wel.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben de vader of moeder en wil meer info over mijn zoon/dochter (bijvoorbeeld gescheiden ouders)
Syntra is altijd voorzichtig in dergelijke situaties. Ouders hebben niet altijd vanzelf recht op deze informatie. Meerderjarige leerlingen worden daarom door de trajectbegeleider bevraagd welke info er al dan niet gedeeld mag worden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeNog vragen?
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeInschrijven en betalen
Hoe kan ik mij inschrijven voor Duaal leren?
Elke nieuwe cursist doorloopt de volgende stappen:
- Infomoment: het eerste contact wordt gedaan door onze adviseur. Zij is bereikbaar via werkplekleren@syntra-ab.be of via 078/15.99.99. Zij nodigt je uit voor een infosessie waar alle informatie rond het systeem gegeven wordt.
- Intakegesprek: na de infosessie bespreek je samen met de adviseur of er een intakegesprek kan plaatsvinden met de trajectbegeleider. Dit is een kennismakend gesprek waarna de trajectbegeleider je kan inschrijven, indien je voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden.
- Contract: Vanaf je eerste lesdag heb je 20 werkdagen de tijd om een werkgever te vinden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeTot wanneer kan ik mij inschrijven?
Tot 15 Januari is het mogelijk om in te schrijven, vanaf dan kunnen we enkel nog inschrijven aan de hand van een gemotiveerde klassenraad.
We bekijken iedere situatie om na te gaan of het nog mogelijk is om in te schrijven.
Je neemt best contact op met de Adviseur Duaal leren om na te gaan wat mogelijk is.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHoeveel kost een opleiding Duaal leren?
Een inschrijving voor Duaal leren kost €185 per cursusjaar. Voor de opleidingen Paardenhouder(ij), Hippisch assistent en Podiumtechnieken is dit €385, omdat de beroepsgerichte vakken op een externe locatie worden gegeven.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeNog vragen?
Heeft dit je geholpen?
Ja Nee(Financiële) voordelen
Wat zijn de voordelen voor de leerling?
- Je krijgt een volledige praktijkopleiding waarbij je 1 dag les volgt op onze campus en 4 dagen werkt in een onderneming;
- Je bent in orde met de leerplicht en je kinderbijslag blijft behouden tijdens je inschrijving bij Syntra;
- Leren en werken is de ideale voorbereiding op een professionele loopbaan als werknemer of ondernemer;
- Je krijgt een maandelijkse leervergoeding die uitbetaald wordt door de werkgever (tussen €560 en €675);
- Indien minderjarig bij de start van het schooljaar en slaagt in juni heb je recht op de start- en stagebonus. Dit kan 3 jaar lang (2 keer €500 en 1 keer €750).
- Vanaf 1 januari na je 18e verjaardag bouw je rechten op in de volgende sociale zekerheidstakken:
- Ziekte- en invaliditeitsuitkeringen;
- Moeder- en vaderschapsuitkeringen;
- Pensioenen.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeWat zijn de voordelen voor de werkgever?
- De leerjongere draait in de onderneming mee en kan als een toekomstig medewerker worden opgeleid;
- De werkgever betaalt geen loon, maar een leervergoeding die vooraf is bepaald (rond de 650 euro);
- De werkgever geniet van gunstige RSZ-voordelen;
- De werkgever ontvangt een stagebonus voor jongeren die leerplichtig zijn (-18).
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeb ik als ouder nog recht op kindergeld?
Jongeren die een Duale opleiding volgen blijven fiscaal ten laste van de ouders en behouden ook het kindergeld. Indien je zoon of dochter nog extra vakantiewerk doet, dien je dit wel na te kijken.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeHeeft mijn kind recht op een studiebeurs?
Nee. Er bestaat wel een schooltoelage. Indien je hier recht op hebt, wordt dit automatisch uitbetaald met het groeipakket.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeNog vragen?
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeToelatingsvoorwaarden en vrijstellingen
Ik ben nog geen 15 jaar, kan ik mij al inschrijven?
Je kan pas vanaf de leeftijd van 15 jaar starten met een Duale opleiding en dit als je de 1e graad van het middelbaar onderwijs hebt doorlopen.
Indien je de 1e graad niet hebt doorlopen maar wel 16 jaar bent, kan je ook deelnemen aan Duaal leren bij Syntra.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk ben bijna 25 jaar, kan ik mij nog inschrijven?
Je moet je opleiding kunnen afronden in het schooljaar waarin je 25 jaar wordt.
Voor jongeren die enkel nog hun specialisatiejaar moeten afronden in een Duale richting kan deze grens wel overschreden worden.
Heeft dit je geholpen?
Ja NeeIk heb al een diploma middelbaar onderwijs, kan ik mij nog inschrijven?
Ja, je komt dan maar een halve dag per week naar de les voor Beroepsgerichte Vorming en bent vrijgesteld voor de