Start and duration
  • There is no start date available yet, we'll keep you posted when available.
Location
  • Not available yet.
Type of training
  • Further training
Save money on your schooling
  • KMO Wallet
  • Training vouchers

Ik zet mijn product voortaan eigenhandig in de markt met een professionele marketingcampagne!

Marketing voor niet-marketeers: why follow this course?

Je hebt een geweldig idee voor een nieuwe dienst of product, maar je weet niet hoe je dit nu in de markt kan zetten? Of je werkt in een bedrijf regelmatig samen met de marketingafdeling en je wil vertrouwd raken met hun termen en technieken?

Je wil ontdekken wie je klant is, en hoe je die ken bereiken?

Kortom, je bent op zoek naar dé ultieme marketingactie, waarbij je je communicatiebudget zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

In acht stappen maak je kennis met de inspirerende marketingwereld en leer je de basisprincipes van het vak, aan de hand van actuele en boeiende praktijkvoorbeelden. 

Vakexpert Ben Toremans heeft jarenlange ervaring op de marketingafdelingen van kleine en grote bedrijven, en is de geschikte coach om je te begeleiden in deze interactieve opleiding

Program

Op 3 dagen tijd behandel je deze topics tijdens de opleiding:

1. Rol en belang van marketing

  • Waardeketen van Porter;
  • Winstmaximalisatie via creatie van toegevoegde waarde;
  • Merken versus producten;
  • Marketing: vak en mentaliteit;
  • Wat zijn de marketingprocessen binnen een onderneming?

2. Marketingmix

  • De 7 p’s: prijs, product, plaats, promotie, people, proces, omgeving;
  • De voor- en de nadelen van het marketingmixmodel;
  • Hoe gebruik je het marketingmixmodel in de praktijk?

3. Marktanalyse

  • Onderzoeksprocessen;
  • Vormen van marktanalyse;
  • Bronnen van marktanalyse (zowel intern als extern);
  • Hoe organiseer je een marktonderzoek (draaiboek)?
  • Nuttige onderzoeksresultaten.

4. Segmentering of doelgroepbepaling

  • Hoe bepaal je je markt en je klanten;
  • Klassieke en alternatieve vormen van segmentering;
  • Hoe kwantificeer je segmenten en bepaal je je marktpotentieel?

5. Positionering

  • Hoe plaats je je in de markt?
  • Begrip differentiatie;
  • Hoe bepaal je je USP's?
  • Wat is het belang van en hoe bouw je een sterk merk?

6. Productlancering

  • Het belang van innovatie;
  • Hoe bereid je een productlancering voor?
  • Het principe van innovatiefunnel: idee, ontwerp, haalbaarheid, uitvoering;
  • Risico’s en moeilijkheden;
  • Hoe meet en analyseer je succes of falen.

7. Marketingstrategie en -planning

  • Analyse: SWOT, concurrentieanalyse;
  • Marketingstrategie op lange termijn;
  • Hoe plan ik marketingactiviteiten in?
  • Succesvolle marketingacties.

8. What’s new in the marketing world?

  • Grondige verkenning van evoluties binnen marketing met specifieke aandacht voor digitale marketing, social media, content marketing, Google Analytics, e-newsletters en websites om jouw marketingactiviteiten gestructureerd en efficiënter te organiseren.

For who

Target audience

Iedereen die meer wil weten over de basisfundamenten van de marketing en die concreet wil toepassen in zijn of haar job.

What after course Marketing voor niet-marketeers

Na deze opleiding beschik je over talrijke concrete marketingtechnieken en bruikbare instrumenten om jouw marketingactiviteiten gestructureerd en efficiënter te organiseren. Gebeten om nog meer te weten? Volg dan ook onze opleidingen Storytelling en Brandmanagement, of leer je idee in 3 minuten te verkopen tijdens de cursus Elevator pitch.

  • Campus Leuven
  • Campus Antwerpen
  • Or on your location
€156.09 €129.00
  • Campus Antwerpen
  • Thomas More Kempen
  • Campus Mechelen
  • Campus Leuven
€640.09 €529.00
  • Campus Leuven
  • Campus Antwerpen
  • Or on your location
€1318.90 €1090.00
  • Campus Mechelen
  • Campus Antwerpen
  • Campus Leuven
  • Or on your location
€1028.50 €850.00
  • Campus Antwerpen
  • Campus Leuven
  • Or on your location
€308.55 €255.00