administratie zorgsector

Woonassistent: ga voor een administratieve carrière in de zorgsector

Is er een grotere voldoening dan te weten dat je het leven van mensen aangenamer maakt en er ook nog eens voor wordt betaald? Vanaf het najaar 2017 kan je bij Syntra AB een erkend diploma Woonassistent behalen. Docent Nathalie Van Rompu weet zeer goed wat het allemaal inhoudt.

Een nieuwe rol in de zorg: Woonassistent

Nathalie is erg blij dat er nu ook een officieel getuigschrift Woonassistent kan worden uitgereikt. Als geen ander weet ze wat de realiteit inhoudt en kent ze het kader van de woonzorgsector. Ze geeft de opleiding al enkele jaren, die dankzij enkele uitbreidingen nu ook een officiële erkenning van Syntra Vlaanderen en het Ministerie van Werk krijgt. Nathalie zal het overgrote pakket van de lessen en begeleiding op zich nemen.

Ooit maakte Nathalie een carrièreswitch van de bankwereld naar de zorgsector. “Ik ben jurist van opleiding en behaalde ook een aggregaat. Na mijn studies werkte ik een tijd aan de universiteit en bij een bank. Toch voelde ik me altijd al aangetrokken tot de zorgsector. Mijn voorliefde gaat naar oudere mensen. Op een dag zette ik de stap naar de ouderensector. Ik wilde iets doen waar ik volledig bij betrokken kon zijn. Ik volgde de opleiding Beheerder woonzorgcentrum om me te verdiepen en wat kadering te hebben. Nu voel ik me al 4 jaar helemaal thuis in de zorgsector.

Nathalie richtte 3 groepen van assistentiewoningen op en nam ook de taak van woonassistent op zich. Vandaag is ze directeur bij Assist, de grootste organisatie in Vlaanderen die assistentiewoningen uitbaat, in samenwerking met heel wat partners.
 

Wat zijn assistentiewoningen ?

Assistentiewoningen vervangen sinds enkele jaren de serviceflats. Een groep van assistentiewoningen is een gebouw of complex met flats waar 65-plussers wonen, in volledige vrijheid en met behoud van alle privacy. Meestal gaat het om 30 tot 80 woningen. Ze voldoen aan de strengere regels en zijn onderhevig aan een tweejaarlijkse inspectie van de Vlaamse overheid. Eén van de regels is dat er een noodoproepsysteem aanwezig moet zijn, en minstens 1x per week een woonassistent. De reële frequentie hangt af van het beleid van de uitbater. Het gaat van een halve tot 6 of zelfs 7 dagen per week.

Wat doet een woonassistent precies ?

De woonassistent heeft een kantoor in het gebouw. Hij of zij is het aanspreekpunt voor alle vragen van de bewoners en houdt een oogje in het zeil wat betreft het welbevinden en de gezondheid van iedereen. Het is geen verpleger en ook geen conciërge of syndicus die voor het gebouw en alle karweien daaromtrent instaat. Wel is het een vertrouwenspersoon die helpt met zaken zoals administratie, toegespitste zorg aan huis, de levering van maaltijden, poetshulp, tuinonderhoud en wat voor praktische vragen de bewoners maar kunnen hebben. Hij of zij legt de contacten wanneer andere partijen nodig zijn om een vraagstuk op te lossen. En natuurlijk: vaak biedt de woonassistent ook gewoon een luisterend oor. Wanneer mensen een vraag hebben naar zorg, wordt dit in alle discretie en op maat geregeld. De zorgverstrekker of verpleger komt aan huis. Niemand hoeft te weten welke zorg er achter de deur gebeurt, dat houden de meeste mensen liever voor zich.

De grote troef van assistentiewoningen is absoluut het sociale contact. Ook dat is iets waar de woonassistent inspanningen voor doet: mensen samenbrengen en de goede relaties tussen de bewoners stimuleren. Je organiseert koffiemomenten, viert verjaardagen…

Iedereen kan woonassistent worden

Nathalie zag al wel wat verpleegkundigen en kinesisten die om allerlei redenen een overstap maakten naar een meer administratieve job, zonder de zorg los te laten. “Soms blijken zelfs jonge mensen heel geschikt, zelfs al hebben ze nog niet veel levenservaring. Het is een job voor iedereen, zolang je maar houdt van de omgang met senioren. Je opent ook geen crèche als je niet van kinderen houdt!

 

De opleiding is een echte aanrader. Mijn job is top, ik regel contracten, plaatsbeschrijvingen en praktische zaken voor de bewoners.

Katrien De Coensel, woonassistent OCMW Lokeren

Syntra Blog

View the latest blog messages from Syntra AB

View all articles
Artikel

Ontmoet je docent: Steven Meel

Steven Meel gaat in zijn marketing- en salesopleidingen voor een praktijkgerichte aanpak en geeft zijn jarenlange ervaring in de reclame- en mediasector met veel passie door als consultant.

Sandra Deboes, HR consulent
Artikel

HR Officer - stoomcursus voor een efficiënt personeelsbeleid

Een performant HR-beleid is belangrijker dan ooit. Werknemers hechten veel belang aan een gezonde werkomgeving met kansen om zich te ontplooien. Sandra Deboes, docent van de opleiding HR-Officer en Employer branding, helpt KMO’s om hun personeelsbeleid efficiënter te maken. Zij ziet volgende trends in haar HR-consulting.

Artikel

Meer inschrijvingen en meer afstandsleren in coronajaar bij Syntra AB

Wat is het effect van een pandemie op de inschrijvingen voor opleidingen?
De start van het cursusjaar 2020-2021 werd met argusogen gevolgd door directie, medewerkers en stakeholders. Na de opstartmaand september kunnen we – met een zucht van opluchting – stellen dat de terugval tijdens de eerste coronagolf dit voorjaar is gecounterd met een stevige relance.

Klimaatneutrale opleidingen
Artikel

Klimaatneutraal ondernemen: de voordelen voor jouw bedrijf

Klimaatneutraal ondernemen is aan een forse opmars bezig. Veel bedrijven zijn al mee op de kar gesprongen en creëren gespecialiseerde functies om de overstap te maken.