Duur en eerstvolgende startdatum
  • Nog geen startdatum bekend. Klik op "Hou me op de hoogte", wij doen de rest
Locatie
  • Nog niet beschikbaar
Kenmerken opleiding
  • Attest van lesvolging
  • Diploma of getuigschrift

  • Educatief verlof

Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille
  • opleidingscheques
  • Unizo korting

Over de cursus

Deze opleiding stoomt je in korte tijd klaar om als commercieel administratief bediende (oftewel 'office sales assistant') aan de slag te gaan in zowat alle sectoren van het bedrijfsleven. We leren je alle administratieve en commerciële vaardigheden waarmee jij onmiddellijk aan de slag kan.

Als 'office sales assistant' sta je in voor administratieve, ondersteunende taken afhankelijk van de afdeling waar je tewerkgesteld bent. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het verzorgen van een klantvriendelijk onthaal aan de balie, telefoonoproepen beantwoorden, verslagen of notities uittypen, interne of externe post behandelen, afspraken maken, ...  Goed kunnen organiseren wordt een uitdaging, net zoals professioneel omgaan met klanten en collega's.

Er is een stage voorzien van 4 weken in een bedrijf dat je zelf aanschrijft. Zo kan je meteen ervaring opdoen op de werkvloer en kan je de aangeleerde vaardigheden toetsen aan de realiteit. Uiteraard zorgen wij voor de nodige begeleiding zodat je stage een succes wordt! Let op: de stage loopt van maandag 1 april 2019 tot en met vrijdag 26 april 2019. Dit is tijdens de paasvakantie, boek hier dus geen vakantie want dan heb je stage. Maandag 22 april is een verlofdag (paasmaandag).

Handig om te weten

Nadat je je opleiding succesvol beëindigd hebt, ontvang je een getuigschrift administratief bediende én een certificaat verkoper/verkoopster, erkend door de Vlaamse gemeenschap. 

Programma

Basispakket administratief bediende:

1. Bedrijfsadministratie (16 sessies)

  • Bedrijfsorganisatie
  • Kantooradministratie
  • Klasseer- en archiveringsmethoden
  • Postadministratie en correspondentie
  • Werken met kantoorapparatuur, ...

2. Informatica (31 sessies)

  • Windows bestandbeheer
  • Tekstverwerking
  • Rekenbladen
  • Outlook (agendabeheer en email)
  • Internet
  • PowerPoint

3. Communicatie (25 sessies)

  • Mondelinge communicatie: telefonisch onthaal
  • Sociale communicatie: assertiviteit - teamwork
  • Zakelijke taal: NBN-normen (BIN van vroeger), sollicitatiebrieven, spelling, ...
  • Handelscorrespondentie
  • Notuleren voor vergaderingen

4. Vreemde talen (38 sessies)

  • Zakelijk Frans
  • Zakelijk Engels
  • Duits (de basis)

5. Sociale wetgeving en personeelsadministratie (6 sessies)

6. Boekhouden (10 sessies)

  • Basis algemene boekhouding, fiscaliteit
  • Bijhouden kasboek
  • Bankverrichtingen en elektronisch bankieren

7. Eindwerkbegeleiding (2 sessies)

8. Eindproef 

Module commercieel - verkoper / verkoopster:  

1. Initiatie marketing (5 sessies)

2. Persoonlijkheidsvorming en basis communicatieleer (13 sessies)

  • Psychologie en inzichten in 'de mens'
  • Zelfkennis
  • Klanten en consumenten
  • Sterkte-zwakteanalyse van jezelf
  • Lichaamstaal
  • Assertiviteit
  • Zakelijke etiquette
  • Correct taalgebruik 

3. Verkooptechnieken en presentatietechnieken (15 sessies)

  • Prospectie
  • Fasen van het verkoopgesprek
  • Prijsverdediging
  • Vraagstellingstechnieken
  • Klachtenbehandeling
  • Behoefteanalyse
  • Afsluittechnieken 
  • Basis negotiatietechnieken
  • Presentatietechnieken

 Stage (152u)

Voor wie?

Doelgroep

Deze voltijdse dagopleiding is gericht naar mensen die een veelzijdige job ambiëren en zich op een half jaar tijd willen specialiseren tot commercieel administratief bediende/office sales assistant.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Afgestudeerden BSO en TSO. Wie kantoor volgde zal mogelijks een stuk herhaling krijgen van eerder geziene leerinhouden. 
  • Meewerkende echtgenote(n).
  • Iedereen die zich wil heroriënteren na een periode thuis, werkloosheid, enz.
  • Arbeiders/arbeidsters die een administratieve functie beogen.

Voor deze cursus zijn er geen specifieke instapvoorwaarden.

Deze cursus mag je volgen als je minstens 18 jaar bent of als je voldaan hebt aan de leerplicht.

Extra info

BYOD (Bring Your Own Device)

Breng je eigen laptop (PC) mee naar de lessen informatica. Tijdens deze lessen zal je werken met Microsoft Office 365. Meer info over een individuele licentie ontvang je tijdens de eerste les.

Handboeken

De handboeken zijn niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.

  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€302.50 €250.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€302.50 €250.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€477.95 €395.00

De nieuwe manager

/4 sessies

  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€393.25 €325.00
  • Campus Antwerpen
€400.00 €330.58