Duur en eerstvolgende startdatum
  • Nog geen startdatum bekend. Klik op "Hou me op de hoogte", wij doen de rest
Locatie
  • Nog niet beschikbaar
Kenmerken opleiding
  • Attest van lesvolging
Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille
  • opleidingscheques

  • Unizo korting

Over de cursus

Als je samenwerkt, word je geconfronteerd met anderen. Als je effectief communiceert, loopt dit meestal goed, maar soms leidt het tot problemen en conflicten.

Deze opleiding: problemen oplossen en conflicten vermijden helpt je om terugkerende problemen te ontleden en op een fundamentele manier op te lossen. Zo worden ze in de kiem gesmoord alvorens ze tot echte conflicten kunnen leiden.

Als het dan toch tot een conflict komt, is het belangrijk dat je het conflict op de juiste manier kan hanteren. Ook dat komt aan bod tijdens deze interactieve workshop.

Conflicthantering

Elke dag werk je samen met collega’s, klanten, leveranciers en partners. Hoe goed je ook je best doet, vroeg of laat kan er een communicatieprobleem ontstaan. Je wordt verkeerd begrepen of je gesprekspartner is het niet eens met je mening of je manier van werken. Door deze problemen in een vroeg stadium te herkennen, te analyseren en de oorzaak aan te pakken, kan je echte conflicten vermijden.

Een conflict ontstaat als de ene persoon iets anders wilt dan de andere. Het is een proces dat in gang wordt gezet als we constateren dat onze belangen in het gedrang komen. Een verwachting die niet werd ingelost, een verantwoordelijkheid die niet werd opgenomen, een belofte die verbroken werd, een meningsverschil, een verschil in prioriteiten, het kan allemaal aanleiding geven tot een conflict. Voor de goede samenwerking heb je er baat bij om een conflict zo snel mogelijk op te lossen.

Conflicthantering is een veelgehoorde term als het gaat over het oplossen van conflicten. Een gezonde dosis assertiviteit (niet te verwarren met agressiviteit!) kan zeker helpen.

Over de opleiding 'Conflicten op de werkvloer'

In deze opleiding leren we je om probleemoplossend te denken. We reiken je verschillende praktische tools in om problemen te analyseren en op te lossen. Dank bijvoorbeeld aan het klassieke zes stappen model of de SORAC probleemanalyse.

Programma

Probleemoplossend denken:  

  • Wat is probleem oplossend denken?
  • "Out of the box" of "in the box", durf verder te denken;  
  • Speel je mee met de hoedjes: de Bono; 
  • Probleemanalyse via SORAC;  
  • De zes "Why" vragen;  
  • Het klassieke zes stappen model: beschrijf, bepaal de  norm, spoor de oorzaak op, test de oorzaak, los het probleem op, controleer of het probleem is opgelost.

Conflicten vermijden:

  • Wat is een conflict?
  • Waarom conflicten oplossen: principe van positieve conflicten;  
  • Het ontstaan van conflicten;
  • Communicatie tijdens een conflict; 
  • De verschillende stijlen om met conflicten om te gaan; 
  • Jouw stijl;  
  • Technieken om conflicten te beheersen en te voorkomen;  
  • Omgaan met emoties; 
  • Tactiek en strategie;  
  • De emotionele bankrekening.

Voor wie?

Doelgroep

Deze opleiding is uitermate interessant voor administratieve medewerkers, management assistants en onthaalmedewerkers.

  • Campus Leuven
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€578.38 €478.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€484.00 €400.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€453.75 €375.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€332.75 €275.00