Terug naar OpleidingenOpleidingen
Nieuw

Facility management - Financiële en operationele rapportage

Wat dient er operationeel en financieel gerapporteerd te worden. Hoe groter de organisatie, hoe meer rapportage.

Facility management - Financiële en operationele rapportage: waarom zou je deze opleiding volgen?

Meer en meer is facility mangement een essentieel onderdeel geworden van de bedrijfsvoering en neemt het een strategische positie in. De moderne facility manager maakt deel uit van de strategische en operationele bedrijfsvoering. Bedrijven zullen meer en meer diensten outsourcen en zich enkel bezig houden met hun core-business. Het is de rol van het facility team om alle medewerkers en bezoekers te ontvangen in een gebouw dat beantwoord aan alle eisen van de moderne en hedendaagse eisen teneinde dat iedereen zich hier in een optimale werkomgeving thuis voelt. Hierdoor kan men eveneens streven naar meer efficiëntie en kostenbesparend werken.

Financiële en operationele rapportage 

Het overzichtelijk opmaken van de operationele rapportage aan de hand van de KPI’s. De facturatie: Base en above base facturatie. Wat is het verschil? Wat zijn de voor – en nadelen voor het facility bedrijf en voor de klant? 
De verschillende contract modellen. (bv. Het ski-booth model). De voor-en nadelen. 
Wat dient er operationeel en financieel geraporteerd te worden. Hoe groter de organisatie, hoe meer rapportage. (bv. HSE& Quality, KPI, Verbeteringsvoorstellen, Besparingsvoorstellen, Evaluatie onderaannemers, Tevredenheidsenquètes, Energiebeheer…)

Bekijk ook de andere opleidingen over facility management:

 

Programma

  • Inleiding tot Facility Management Rapportage:
    • Definitie van financiële en operationele rapportage in facility management.
    • Het belang van nauwkeurige en overzichtelijke rapportage voor het beheer van faciliteiten.
  • Operationele Rapportage en KPI's:
    • Identificatie van relevante Key Performance Indicators (KPI's) voor facility management.
    • Methoden voor het verzamelen, analyseren en presenteren van operationele gegevens.
    • Gebruik van KPI's voor het monitoren en verbeteren van prestaties.
  • Facturatie: Base en Above Base Facturatie:
    • Definitie van Base en Above Base facturatie.
    • Verschil tussen Base en Above Base facturatie.
    • Voor- en nadelen voor facility managementbedrijven en klanten.
  • Contractmodellen in Facility Management:
    • Overzicht van verschillende contractmodellen, zoals het ski-booth model.
    • Analyse van voor- en nadelen van elk contractmodel.
    • Selectie van het meest geschikte contractmodel op basis van behoeften en doelstellingen.
  • Operationele en Financiële Rapportage:
    • Vereisten voor operationele en financiële rapportage in facility management.
    • Voorbeelden van operationele en financiële rapporten.
    • Het belang van een gestructureerde rapportage voor effectief besluitvormingsproces.
  • Uitgebreide Rapportage in Grote Organisaties:
    • Toenemende complexiteit van rapportage in grotere organisaties.
    • Overzicht van extra rapportagegebieden, zoals HSE & Quality, Verbeteringsvoorstellen, Besparingsvoorstellen, Evaluatie van onderaannemers, Tevredenheidsonderzoeken, Energiebeheer, enz.
    • Strategieën voor het beheren van uitgebreide rapportagevereisten.
  • Praktische Toepassing en Case Studies:
    • Casestudy's en praktijkoefeningen om de geleerde concepten toe te passen.
    • Bespreking van real-life voorbeelden en best practices in rapportage.
    • Interactieve sessies om uitdagingen en oplossingen te bespreken.

 

Voor wie

Doelgroep

De doelgroep voor deze opleiding zijn professionals die werkzaam zijn in het vakgebied van facility management, of zij die van plan zijn om in dit vakgebied te gaan werken.

  • (toekomstige) Facility Managers: Personen die verantwoordelijk zijn voor het beheer en de organisatie van facilitaire diensten binnen een organisatie.
  • (toekomstige) Facility Coördinatoren: Professionals die assisteren bij het beheer van facilitaire processen en taken.
  • Projectmanagers: Personen die betrokken zijn bij de planning en uitvoering van transitieprojecten, met name gericht op het outsourcen van facilitaire diensten.
  • Operationele Managers: Personen die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse operationele activiteiten binnen een organisatie, met inbegrip van facilitaire taken.
  • Professionals in aanverwante gebieden: Dit kunnen zijn HR-managers, IT-managers, of financiële managers die betrokken zijn bij de besluitvorming rondom outsourcen en faciliteitenbeheer.

Prijs

ExclIncl
Kostprijs voor deze opleiding€350.00€423.50

Bespaar op je opleiding

  • Empty
  • Empty

We hebben alle kortingen en voordelen gebundeld op één handige pagina. Ga naar overzicht.

Locatie & lesdata

in samenwerking met

Adres: Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem. Bekijk op kaart

DatumUur
do 17/10/202408:30 - 12:30 / 13:00 - 17:00

Deze gegevens zijn informatief en kunnen wijzigen. Neem contact met jouw campus bij vragen.

  • € 350,00
  • 2 sessies (totaal 8u)
  • Drankpauze en broodjeslunch

Adres: Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem. Bekijk op kaart

DatumUur
do 12/12/202409:00 - 13:00 / 13:00 - 17:00

Deze gegevens zijn informatief en kunnen wijzigen. Neem contact met jouw campus bij vragen.

  • € 350,00
  • 2 sessies (totaal 8u)
  • Drankpauze en broodjeslunch

Adres: Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem. Bekijk op kaart

DatumUur
do 20/02/202508:30 - 12:30 / 13:00 - 17:00

Deze gegevens zijn informatief en kunnen wijzigen. Neem contact met jouw campus bij vragen.

  • € 350,00
  • 2 sessies (totaal 8u)
  • Drankpauze en broodjeslunch

Adres: Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem. Bekijk op kaart

DatumUur
di 03/06/202508:30 - 12:30 / 13:00 - 17:00

Deze gegevens zijn informatief en kunnen wijzigen. Neem contact met jouw campus bij vragen.

  • € 350,00
  • 2 sessies (totaal 8u)
  • Drankpauze en broodjeslunch

Incompany training op maat van je bedrijf?

We bezorgen je graag een offerteOfferte

Kort & krachtig

Snelle en efficiënte cursussen, vanaf 1 sessie (3u) tot enkele weken, les overdag, ’s avonds of online, catering bij meerdere sessies.

Meer info

Praktijkgericht

Hands-on met focus op praktijk, direct toepasbaar, les van vakexperten uit het bedrijfsleven, eigen praktijkateliers & externe locaties bij partners in Vlaanderen.

Meer info

Erkend door Vlaamse overheid

KMO-portefeuille, premies sectorfondsen, attest van lesvolging, attestering / certificering bij verplichte bijscholingen.

Meer info

Ook interessant voor jou

Bekijk alle opleidingen

Basisopleiding industriële hydraulica

/8 sessies (totaal 24u)

Deze basisopleiding industriële hydraulica zal je voorzien van de nodige kennis en vaardigheden om deze complexe systemen te begrijpen, te beheren en problemen efficiënt te kunnen detecteren en snel te kunnen oplossen.

  • Campus Mechelen
  • Of op jouw locatie
incl € 907,50
excl € 750,00

Basisopleiding industriële pneumatica

/8 sessies (totaal 24u)

Elektropneumatica is een tak van de techniek die zich richt op de integratie van elektrische en pneumatische systemen om geautomatiseerde processen te creëren. Het is een essentiële discipline in vele industriële sectoren, zoals de productie, automatisering en machinebouw.

  • Campus Mechelen
  • Of op jouw locatie
incl € 907,50
excl € 750,00

Basisopleiding Total Productive Maintenance (TPM)

/4 sessies (totaal 12u)

Total Productive Maintenance (TPM) is een krachtige methodologie die organisaties helpt om hun onderhoudsprocessen te optimaliseren en de totale operationele effectiviteit te verbeteren.

  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
incl € 719,95
excl € 595,00