IT-Support: Basisopleiding Troubleshooting
Wil je je verdiepen in de kunst van IT-probleemoplossend denken? Deze training IT-Support: Troubleshooting geeft je een stevige basis (of boost) om je IT-helpdesk skills te ontwikkelen
IT-Support: Basisopleiding Troubleshooting: waarom zou je deze opleiding volgen?
Wil je je verdiepen in de kunst van IT-probleemoplossend denken? Deze training IT-Support: Troubleshooting geeft je een stevige basis (of boost) om je IT-helpdesk skills te ontwikkelen.
IT-troubleshooting verwijst naar het proces van het identificeren, analyseren en oplossen van problemen in informatietechnologiesystemen. In de context van IT richt troubleshooting zich op het herstellen van storingen, het verhelpen van software- of hardwareproblemen en het handhaven van de optimale werking van IT-gerelateerde systemen. Dit kan variëren van individuele computers en laptops tot gehele netwerken en servers.
Praktijkgerichte training IT-Troubleshooting
Tijdens deze praktijkgerichte opleiding brengen we je de belangrijkste kennis en competenties bij om snel en efficiënt te troubleshooten.
We richten ons tijdens de lessen op 3 grote pijlers: fundamentals van troubleshooting, fundamentals van systeembeheer en fundamentals van netwerken.
Zowel de theorie als de praktijk zijn afgestemd op real life use cases. Er zal ook tijd worden genomen om in te gaan op de vragen van de deelnemers, alsook het zelf uitvoeren van troubleshooting-oefeningen.
ICT-Consultant Dany Arijs is je ervaren trainer en coach.
Programma
Tijdens deze opleiding Troubleshooting komen o.a. onderstaande topics aan bod:
IT-Troubleshooting: methodologie
- Methodologie toegepast in realistische situaties
- Identificatie en diagnose (RCA)
- Technische deductie
- Use cases
Hardware problemen diagnose en tools
- Veelvoorkomende problemen
- Veelgevraagde settings
- Thema’s: To boot or not to boot, kabels, WiFi, …
Software troubleshooting en technieken
- Systeembeheer
- Active Directory: gebruikers, rechten en impact
- Do’s en don’ts bij Server Services
Netwerkproblemen analyse en diagnose
- OSI model en TCP-IP model praktisch bekeken
- VLAN’s instellingen en knelpunten
- DNS-protocol en DNS-records
- DHC-problemen
- Tools bij netwerkproblemen
Voor wie
Doelgroep
Deze opleiding Troubleshooting is geschikt voor iedereen die zijn technische vaardigheden wil aanscherpen om professioneel IT-support te kunnen geven.
We vergroten je analytisch en probleemoplossend denkvermogen en verbeteren je technische kennis. Al deze competenties en vaardigheden oefenen we met uit het leven gegrepen opdrachten en projecten.
Er is geen specifieke voorkennis vereist, maar het is wel aan te raden dat je de basis IT-terminologie beheerst of al (professioneel) in aanraking bent gekomen met een IT-omgeving.
Extra info
We werken tijdens deze opleiding volgens het BYOD-principe (Bring Your Own Device): vergeet dus zeker niet je eigen laptop mee te brengen.
Kort & krachtig
Snelle en efficiënte cursussen, vanaf 1 sessie (3u) tot enkele weken, les overdag, ’s avonds of online, catering bij meerdere sessies.
Meer infoPraktijkgericht
Hands-on met focus op praktijk, direct toepasbaar, les van vakexperten uit het bedrijfsleven, eigen praktijkateliers & externe locaties bij partners in Vlaanderen.
Meer infoErkend door Vlaamse overheid
KMO-portefeuille, premies sectorfondsen, attest van lesvolging, attestering / certificering bij verplichte bijscholingen.
Meer info