Duur en data
  • Nog geen startdatum bekend. Klik op "Hou me op de hoogte", wij doen de rest
Locatie
  • Nog niet beschikbaar
Bespaar op je opleiding

Management assistant: waarom zou je deze opleiding volgen?

Als administratieve duizendpoot ben jij de persoon die de administratie op volle kracht doet draaien. Zin voor initiatief, proactief denken en het opnemen van belangrijke verantwoordelijkheden zijn daarbij onmisbaar. Als Management assistant behandel je de handelscorrespondentie en dossiers, maak je presentaties en kan je zelfstandig taken organiseren en verwerken. Kortom, deze erkende opleiding verschaft je de verschillende administratieve, communicatieve en organisatorische skills die je nodig hebt op het secretariaat/onthaal van een KMO of groot bedrijf. Het maakt je sterk om in de toekomst flexibel om te springen met een gevarieerd takenpakket.

Management assistent is een knelpuntberoep wat aantoont dat er vandaag een grote vraag is naar dit beroep op de arbeidsmarkt. 

Je kan Management assistant ook volgen in dagopleiding of als professionele bijscholing op zes dagen. 

Programma

  • Digital skills (Word, Powerpoint, Excel en Outlook) (52u)
    • Zelfstandig werken met de meest courante Office softwarepakketten in een kantooromgeving en dit voor tekstverwerking, communicatie, presentaties en rekenbladen.
  • Mondelinge en schriftelijke zakelijke communicatie (32u)
    • Op een zakelijke, klantgerichte, correcte en duidelijke manier communiceren op het niveau van een Office Assistant. Dit zowel extern als intern en mondeling als schriftelijk met behulp van actuele mediakanalen zoals die in een KMO of het bedrijfsleven gebruikt worden.
  • Basis zakelijk Frans (40u)
    • Als eerste aanspreekpunt met correct taalgebruik een Franstalige klant/externe partner telefonisch of fysiek onthalen en doorverwijzen.
    • In correct Frans eenvoudige brieven en e-mails opstellen en beantwoorden
  • Basis zakelijk Engels (40u)
    • Als eerste aanspreekpunt met correct taalgebruik een Engelstalige klant/externe partner telefonisch of fysiek onthalen en doorverwijzen.
    • In correct Engels eenvoudige brieven en e-mails opstellen en beantwoorden.
  • Doelgericht, efficiënt en flexibel werken als Office Assistant (28u)
    • Reflecteren over zijn eigen sterktes en zwaktes en weet hoe hij zijn sterktes optimaal kan inzetten in een hybride kantooromgeving.
    • Op een efficiënte, effectieve en flexibele manier invulling geven aan zijn takenpakket als Office Assistant en kan hierbij ook gebruik maken van de meest courante ondersteunende communicatie platformen (bijvoorbeeld Teams en Zoom).
  • Digitale trends en futureproof werken in de kantooromgeving (20u)
    • Algemene nieuwe ontwikkelingen herkennen omtrent digitalisering en automatisering en de mogelijke (toekomstige) impact op de eigen werkomgeving en het eigen takenpakket begrijpen.
    • Op basis van betrouwbare informatiebronnen weten hoe zijn/haar kennis van nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied up to date te houden.

Voor wie?

Doelgroep

  • afgestudeerden met een TSO of BSO diploma
  • meewerkende echtgenote/echtgenoot
  • heroriëntatie na een periode thuis, werkloos, ziekte, enz.
  • arbeiders/arbeidsters die willen switchen naar een administratieve functie

 

Toelatingsvoorwaarden

  • Je dient te beschikken over een diploma van het hoger secundair onderwijs (diploma dat officieel overeenkomt met 6 jaar ASO, 6 jaar TSO, 6 jaar KSO en 7 jaar BSO).
  • Om je diploma door te sturen, klik hier.
  • Als je niet over een diploma HSO beschikt, moet je een gemotiveerd aanvraagdossier indienen waarin de je aantoont over relevante ervaring en kennis te beschikken. Via deze link vind je het aanvraagdossier. Eens je het ingevuld hebt, kan je het dossier hier indienen met vermelding van 'Aanvraagdossier' in het vak 'Jouw vraag'. 
  • Verder raden we het volgende aan:
    • een grondige kennis van de Nederlandse taal (niveau B1 van het Europees referentiekader);
    • een basiskennis Frans en Engels (niveau A1 van het Europees referentiekader);
    • goede dactylovaardigheden (gevraagd: 120/slagen per minuut bij aanvang van de stage);
    • een basiskennis en -vaardigheid ICT.  
  • Deze cursus mag je volgen als je minstens 18 jaar bent of als je voldaan hebt aan de leerplicht. 

Extra info

Online cursusmateriaal

In onze opleidingen bieden we online cursusmateriaal aan. Dit is een bewuste ecologische keuze.
Liever een uitgeprinte cursus? Je kan beroep doen op de printservice en thuisbezorging door partner Universitas. Deze service is niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.

Getuigschrift

Wie de opleiding met succes beëindigt, ontvangt volgende documenten, erkend door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen:

  • getuigschrift Office Assistant

BYOD (Bring Your Own Device)

Tijdens de klassikale lessen op de campus werk je op je eigen toestel. Je dient hiervoor over een eigen laptop met Windowsbesturing (geen MAC) en internetverbinding te beschikken. Tijdens alle lessen zal je werken met Microsoft Office 365. Meer info over een individuele licentie ontvang je tijdens de eerste les.

Handboeken

De eventuele handboeken zijn niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.

Deze opleiding loopt deels online

Een aantal lessen volg je van thuis uit, een ander gedeelte vindt plaats op de campus. Deze mix biedt je enerzijds het comfort van kennisverwerving vanuit je zetel en anderzijds de dynamiek van leren op de campus. Daar stuwt de groep gepassioneerde medecursisten en het professionele docententeam je vooruit.

De lessen die je van thuis uit volgt, lopen ofwel via een virtual classroom ofwel via zelfstudie van online lesinhoud. Zorg dat je een computer met geluid, webcam en internetverbinding ter beschikking hebt. Liefst een desktop of laptop. Een tablet wordt afgeraden wegens de beperktere bandbreedte (snelheid) en het in de meeste gevallen ontbreken van een toetsenbord (nodig voor de chatfunctie).

Groeipakket

Jongeren die het volledige traject volgen, blijven ten laste van de ouders voor kinderbijslag (groeipakket) en fiscaliteit.

Wat na de opleiding Management assistant

Office assistent is een knelpuntberoep wat aantoont dat er vandaag een grote vraag is naar dit beroep op de arbeidsmarkt. 

Ook Interessant voor jou

Bekijk alle opleidingen
  • Campus Mechelen
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€314.60€260.00