Duur en data
  • Nieuw aanbod beschikbaar vanaf maart, de opleidingen starten in september. Klik op "Hou me op de hoogte", wij doen de rest
Locatie
  • Nog niet beschikbaar

De opleiding Office manager stoomt je op 1 jaar klaar voor een knelpuntberoep. Word de organisatorische spil in een kantooromgeving die vlot schakelt tussen directie, verschillende afdelingen en medewerkers.

Office manager - voltijdse dagopleiding : waarom zou je deze opleiding volgen?

Office managers verrichten administratieve en organisatorische taken om de zaken op kantoor efficiënt en soepel te laten verlopen. Je bent de schakel tussen de directie van een organisatie en de verschillende afdelingen en medewerkers en zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt binnen de organisatie. Vaak voorkomende taken zijn voorraadbeheer, communicatie, leiding geven, HR en administratie.

Office manager is een knelpuntberoep, na afstuderen vind je snel aansluiting op de arbeidsmarkt in de sector Office Management.

Programma

Digital skills (Word, Powerpoint, Excel en Outlook) (52u)

Zelfstandig werken met de meest courante Office softwarepakketten in een kantooromgeving en dit voor tekstverwerking, communicatie, presentaties en rekenbladen.

Mondelinge en schriftelijke zakelijke communicatie (32u)

Op een zakelijke, klantgerichte, correcte en duidelijke manier communiceren op het niveau van een Office Assistant. Dit zowel extern als intern en mondeling als schriftelijk met behulp van actuele mediakanalen zoals die in een KMO of het bedrijfsleven gebruikt worden.

Basis zakelijk Frans (40u)

Als eerste aanspreekpunt met correct taalgebruik een Franstalige klant/externe partner telefonisch of fysiek onthalen en doorverwijzen.
In correct Frans eenvoudige brieven en e-mails opstellen en beantwoorden.

Basis zakelijk Engels (40u)

Als eerste aanspreekpunt met correct taalgebruik een Engelstalige klant/externe partner telefonisch of fysiek onthalen en doorverwijzen. 
In correct Engels eenvoudige brieven en e-mails opstellen en beantwoorden.

Doelgericht, efficiënt en flexibel werken als Office Assistant (28u)

Reflecteren over eigen sterktes en zwaktes en weten hoe sterktes optimaal te benutten in een hybride kantooromgeving. 
Op een efficiënte, effectieve en flexibele manier invulling geven aan je takenpakket als Office Assistant en hierbij ook gebruik maken van de meest courante ondersteunende communicatie platformen (bijvoorbeeld Teams en Zoom).

Digitale trends en futureproof werken in de kantooromgeving (20u)

Algemene nieuwe ontwikkelingen herkennen omtrent digitalisering en automatisering en de mogelijke (toekomstige) impact op de eigen werkomgeving en het eigen takenpakket begrijpen.
Op basis van betrouwbare informatiebronnen weten hoe je kennis van nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied up to date te houdt.

Proces- en projectmanagement (36u)

Je managet lean en efficiënt het werk op kantoor aan de hand van inzicht in de onderlinge samenhang van kwaliteitselementen.

Basis leidinggeven (20u)

Je kan autonoom met een klein team van medewerkers samenwerken, aansturen, motiveren en conflicten oplossen.   

Basis boekhouden en financiële opvolging voor de Office Manager (20u)

Je doet kennis op van basisprincipes van algemene boekhouding, dubbele boekhouding, fiscaliteit, enz. 

Communicatie, marketing en bedrijfsevents (24u)

Je verwerft de nodige inzichten in digitale transformatie. Je plant en organiseert een bedrijfsevent en ondersteunt dit event met de gepaste communicatie- en marketingacties, rekening houdend met de wensen van de organisatie.

Sociale wetgeving en personeelsadministratie (24u)

Je doet basiskennis op van sociale wetgeving in functie van personeelsadministratie en administratieve verwerking van personeelsaangelegenheden (loonberekening, registratie verlof, ziekte, reiskosten, enz.). 

Commercieel Engels (40u)

Je kan een efficiënte mondelinge communicatie met de klant voeren in het Engels, binnen een verkoopcontext.

Commercieel Frans (40u)

Je kan een efficiënte mondelinge communicatie met de klant voeren in het Frans, binnen een verkoopcontext.

Eindwerkbegeleiding Office Manager (8u)

Stage (200u) + coaching

Voor wie?

Doelgroep

  • afgestudeerden met een diploma secundair onderwijs
  • meewerkende echtgenote/echtgenoot
  • heroriëntatie na een periode thuis, werkloos, ziekte, enz.
  • arbeiders/arbeidsters die willen switchen naar een administratieve functie

Toelatingsvoorwaarden

  • Deze cursus mag je volgen als je minstens 18 jaar bent. 
  • Je dient te beschikken over een diploma van het hoger secundair onderwijs (diploma dat officieel overeenkomt met 6 jaar ASO, 6 jaar TSO, 6 jaar KSO en 7 jaar BSO).
  • Om je diploma door te sturen, klik hier.
  • Als je niet over een diploma HSO beschikt, moet je een gemotiveerd aanvraagdossier indienen waarin je aantoont over relevante ervaring en kennis te beschikken. Via deze link vind je het aanvraagdossier. Eens je het ingevuld hebt, kan je het dossier hier indienen met vermelding van 'Aanvraagdossier' in het vak 'Jouw vraag'. 
  • Verder raden we het volgende aan:
    • een grondige kennis van de Nederlandse taal (niveau B1 van het Europees referentiekader);
    • een basiskennis Frans en Engels (niveau A1 van het Europees referentiekader);
    • goede dactylovaardigheden (gevraagd: 120/slagen per minuut bij aanvang van de stage);
    • een basiskennis en -vaardigheid ICT.  

Extra info

Getuigschrift

Wie de opleiding met succes beëindigt, ontvangt volgende documenten, erkend door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen:

  • getuigschrift Office Assistant
  • getuigschrift Office Manager

BYOD (Bring Your Own Device)

Tijdens de klassikale lessen op de campus werk je op je eigen toestel. Je dient hiervoor over een eigen laptop met Windowsbesturing (geen MAC) en internetverbinding te beschikken. Tijdens alle lessen zal je werken met Microsoft Office 365. Meer info over een individuele licentie ontvang je tijdens de eerste les.

Handboeken

De eventuele handboeken zijn niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.

Online lessen 

Indien de inhoud van les zich er toe leent en de kwaliteit blijft (minstens) gegarandeerd, bestaat de kans dat enkele lessen online gegeven worden. De lessen die je dan van thuis uit volgt, lopen ofwel via een virtual classroom ofwel via zelfstudie van online lesinhoud. Zorg dat je een computer met geluid, webcam en internetverbinding ter beschikking hebt. Liefst een desktop of laptop. Een tablet wordt afgeraden wegens de beperktere bandbreedte (snelheid) en het in de meeste gevallen ontbreken van een toetsenbord (nodig voor de chatfunctie).

Groeipakket

Jongeren die het volledige traject volgen, blijven ten laste van de ouders voor kinderbijslag (groeipakket) en fiscaliteit.

Online cursusmateriaal

In onze opleidingen bieden we online cursusmateriaal aan. Dit is een bewuste ecologische keuze.
Liever een uitgeprinte cursus? Je kan beroep doen op de printservice en thuisbezorging door partner Universitas. Deze service is niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.

Wat na de opleiding Office manager - voltijdse dagopleiding

Office managers zijn werkzaam in kantoren van de meest uiteenlopende organisaties, van commerciële bedrijven tot culturele instellingen en van overheidsdiensten tot ict-bedrijven. Office manager is een knelpuntberoep, na afstuderen vind je snel aansluiting op de arbeidsmarkt (Office Management).

Ook interessant voor jou

Bekijk alle opleidingen
  • Campus Antwerpen & online
€841.00€695.04