Terug naar OpleidingenOpleidingen
Knelpuntberoep

Opleiding Support engineer

Als cursist in de opleiding support engineer leer je de vaardigheden die nodig zijn om technische problemen op te lossen en klanten te ondersteunen. Je leert er hard skills zoals servers, cloud en security, maar ook soft skills zoals samenwerken, deadlines halen en probleemoplossend denken.

Andere beschikbare opleidingsvormen

Support engineer: waarom zou je deze opleiding volgen?

Word de onmisbare schakel in de digitale wereld: start nu de opleiding Support engineer!

Dromen van een carrière in de IT waar je impact maakt?

De wereld digitaliseert razendsnel en de vraag naar geschoolde support engineers is groter dan ooit. Met de opleiding Support engineer bij Syntra AB ben je straks klaar om de onmisbare schakel te worden tussen IT-systemen en eindgebruikers.

Geen saaie helpdesk, maar boeiende allround IT-ondersteuning.

In deze opleiding ga je dieper in dan de klassieke helpdesktaken. We leren een breed scala van technieken en software aan. Zo word je een echte allrounder die elk IT-probleem kan analyseren en oplossen.

Meer dan techniek: ook je soft skills worden geslepen.

Naast technische vaardigheden leer je ook hoe je op een efficiënte en klantgerichte manier communiceert. Je ontwikkelt vaardigheden zoals probleemoplossend denken, timemanagement en stressbestendigheid. Zo ben je niet alleen technisch sterk, maar ook een echte teamspeler.

De toekomst van IT-ondersteuning

Uitdagend, flexibel en in team. De helpdesk zoals we die kenden, is verleden tijd. Als support engineer werk je met moderne tools en technieken, ben je flexibel inzetbaar en werk je vaak samen met andere IT-professionals. Zo maak je deel uit van een dynamisch team dat mee de digitale transformatie van organisaties vormgeeft.

Praktisch

💻 Je eigen workflow op je eigen pc.

Bij Syntra AB geloven we in BYOD (bring your own device). Het zorgt ervoor dat je naadloos verder kan werken thuis en je eigen workflow kan hanteren die het best bij je past. Download de hard- en software gids. Wacht met aankoop tot je opleiding opstart.

Programma opleiding Support engineer

1ste jaar support engineer

Gevraagde inspanning: 2x les op campus per week gedurende 1 jaar + thuis herhalen en opdrachten maken.

  • Basisbegrippen netwerken (10 sessies)
  • Workshop netwerken (5 sessies)
  • Basisbegrippen OS (10 sessies)
  • Workshop OS (5 sessies)
  • Troubleshooting (7 sessies)
  • Intern en extern communiceren (7 sessies)
  • Microsoft 365  (8 sessies)
  • Workshop Microsoft 365 (5 sessies)
  • Server applicaties (7 sessies)
  • Workshop server applicaties (5 sessies)

2de jaar support engineer

Gevraagde inspanning: 2x les op campus per week gedurende 1 jaar + thuis herhalen en opdrachten maken + eindproef voorbereiden.

  • VOIP (6 sessies)
  • Firewalls en routers (9 sessies)
  • Workshop firewalls en routers (5 sessies)
  • Basis security (9 sessies)
  • Workshop security (5 sessies)
  • Pro-actieve monitoring en opvolging (4 sessies)
  • Hulp op afstand (6 sessies)
  • DevOps voor support engineers (5 sessies)
  • Cloud en datacenter (7 sessies)
  • Workshop cloud (5 sessies)
  • Eindproef - verdediging van je eindwerk voor een vakjury (1 sessie)

Voor wie is deze opleiding Support engineer?

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot iedereen die support engineer wil worden. In dienst of als zelfstandige.

Enthousiasme en inzet zijn de enige sleutels tot succes. Stouter geformuleerd: je haalt nieuwjaar niet als je niet gemotiveerd bent en er niet voor werkt. Je moet ook tijd investeren thuis aan je opdrachten en eindwerk en aan het inoefenen van de aangeleerde vaardigheden. Je kent verder best ook een mondje Engels, toch wel de vaktaal in deze sector.

Je staat open voor feedback van je docenten en mede-cursisten en je engageert je ook om zelf feedback te geven en constructief samen te werken aan opdrachten.

 

Extra info

In onze opleidingen bieden we online cursusmateriaal aan. Dit is een bewuste ecologische keuze.

Liever een uitgeprinte cursus? Je kan beroep doen op de printservice en thuisbezorging door partner Universitas. Deze service is niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.

Je moet je eigen straffe laptop (in deze sector geeft men de voorkeur aan een PC) meebrengen. Download hier onze hard- en softwaregids editie 2024. Je mag wachten met aankoop tot opleiding opstart.

 

Wat na de opleiding Support engineer

Na het afronden van de opleiding support engineer heb je de vaardigheden en kennis om een gewilde IT-professional te worden. Schrijf je nu in!

Verschillende formules

Van 1 tot 3 jaar, les ’s avonds, overdag of online, vrijstellingen op basis van voorkennis en ondersteuning voor (startende) ondernemers.

Meer info

Praktijkgericht

Hands-on met focus op praktijk, direct toepasbaar, les van vakexperten uit het bedrijfsleven, eigen praktijkateliers, eindproeven & stages.

Meer info

Erkend door Vlaamse overheid

Getuigschrift of diploma, Vlaams opleidingsverlof, opleidingscheques, betaald, educatief verlof en gratis opleidingen voor werkzoekenden i.s.m. VDAB.

Meer info
Artikel

Waarom de rol van Support Engineer belangrijker is dan ooit in 2025

Ook interessant voor jou

Bekijk alle opleidingen