Ben Toremans, docent Marketing

Docent Ben Toremans is een vat vol marketingervaring. 14 jaar lang stond hij aan het hoofd van een bedrijf in Marketingcommunicatie & Audiovisuele Producties. Daarna zette hij zijn carrière voort in de media retail en headhunting. Tegenwoordig opereert hij als zelfstandig ondernemer en doceert hij bij Syntra AB Marketing, Sales en HR –business gerelateerde vakken.

Waarom is een opleiding marketing interessant om volgen?

"Marketeer is geen knelpuntberoep, maar als marketeer kan je terecht in élk bedrijf en de diverse mogelijkheden qua jobinvulling zijn eindeloos. Denk maar aan de doorgedreven digitalisering van de laatste tijd!

Marketing is samen met Sales een proces en dé brandstof voor je motor om je bedrijf te doen draaien in de toekomst. Zowel Marketing als Sales staan centraal in élke organisatie. Kleine éénmanszaak, KMO (kleine of middelgrote onderneming) tot Multinational, organisatie of vereniging.

Via de opleiding leren we je kijken vanuit de zienswijze van de moderne marketeer. Zonder verkoop is er immers geen toekomst voor je organisatie. Zonder verkopen, valt je bedrijf stil, genereer je geen omzet. Deze verkoop wordt ondersteund door je marketingstrategie, je salesstrategie en slimme marketingacties, om je (potentiële klanten) te bereiken."

Wat zijn de laatste trends in de markt?

"Vandaag zien we het opkomend belang van Value Proposition Design, de klantbeleving of de Customer Experience, waarmee we ons als bedrijf of organisatie kunnen onderscheiden t.o.v. de concurrentie. 

Verder zijn er natuurlijk ook de opkomende nieuwe marketingtechnologieën, door de doorgedreven digitalisering. De wereld wordt plots ons dorp, waardoor we in een vingerknip business kunnen doen met markten die fysiek ver van ons verwijderd zijn. 

Dat geldt natuurlijk ook voor je concurrenten, dus gaan we in de opleiding bekijken hoe we ons marketing- en salesplan hierop afstemmen en waar voor ons de toegevoegde waarde ligt."

Hoe maak je de cursus praktijkgericht?

"Ik geef geen les via de academische, theoretische insteek. Ik breng kennis over vanuit mijn eigen ervaringen als ondernemer, Marketeer en business consultant. Daarbij bespreek ik cases uit mijn carrière die zeer goed hebben gewerkt, maar ook dingen die niet hebben gewerkt.

Tijdens de lessen spelen we ook elke week in op de actualiteit. Het gebeurt wekelijks dat we tijdens de les, via het web de huidige tendensen en nieuwe evoluties opzoeken binnen bepaalde sectoren en die dan analyseren en bespreken. Uiteraard zijn er een aantal theoretische modellen en principes die al jaren hun diensten hebben bewezen, die we aanleren."

Wat zijn de vaardigheden die cursisten verweren tijdens de opleiding?

“Het doel is dat je bij het afstuderen in staat bent om mee te praten als én met marketeers en salesmensen. Verder zorgen we ervoor dat je het marketingjargon meester bent, marketing- en salestechnieken onder de knie hebt én in staat bent een sales- en marketingstrategie kan schrijven en een marketingplan kan opstellen en uitvoeren. . Tenslotte ben je in staat om met jouw toegevoegde waarde het verschil te maken in de toekomst bij het bedrijf waar je straks terecht komt.”

Ben Toremans op LinkedIn

 

“Ik heb in de opleiding een aantal tools gekregen die me in mijn eigen carrière als accountmanager ontzettend goed geholpen hebben. De opleiding heeft me een aantal inzichten gegeven, waar ik anders nooit mee in contact zou gekomen zijn. Ik heb het gevoel dat ik een heel degelijke basis van marketing en sales heb gekregen waarmee ik mijn toekomstige carrière verder zal kunnen uitbouwen.” - Tom Breugelmans, oud-cursist