stereo killah
Mikey De Leener
Realisator audioproducties

Je eigen ‘muzikale smoel’ creëren

Muziek doet mensen dromen. Velen willen er niet alleen naar luisteren, maar zelf ook muzikaal architect worden. Onze jaaropleiding Realisator audioproducties is steeds als een van de eerste volgeboekt. 
 

Een van de afgestudeerde cursisten is Mikey De Leener uit Schepdaal. Samen met zijn broer staat hij al jaren in de line-up van Tomorrowland. Ook in 2017 bezetten ze onder de naam Stereo Killah een vol uur de mainstage. 

Toen Mikey afstudeerde aan de HUB was hij al 3 jaar bezig met dj-gebeuren onder invloed van zijn oudere broer. Hij had zijn hart gevonden in de muziek. “Onze optredens liepen goed. Direct na mijn studies schreef ik me in voor nog een jaartje Audioproducties bij Syntra AB.”

Met Tomorrowland trok Stereo Killah al mee naar Atlanta en Brazilië. Zo’n 180.000 fans van over heel de wereld zakken jaarlijks voor het festival af naar Boom. Veel van de speciaal ingelaste vluchten worden omgevormd tot party flights. “Wij zitten mee in het flight package”, vertelt Mikey,  “we brengen de gasten tijdens de vlucht al helemaal in de sfeer. Dit jaar vliegen we onder andere naar Oostenrijk en Spanje.”Het duo speelt ook op heel wat andere festivals, zoals Sunrise festival, Ostend Beach, Lollipop Beach festival, Jospop festival, Laundry Day… Mikey werkt nog halftijds bij Bio-planet en is dj in bijberoep. Of dat nog lang zal duren, is maar de vraag. In juli 2017 bracht Stereo Killah een eerste audioproductie uit. 

In mei 2018 besloot het duo om hun naam te veranderen van Stereoh Killah naar Hermanos. Een logische keuze omdat de broers qua stijl geëvolueerd zijn. Tegenwoordig willen ze eerder House in een Braziliaans jasje gaan maken.

Ik laat studenten veel proeven, zodat ze nadenken over hun eigen stijl.

Vakkundig docent van dienst: Pieterjan Seynaeve

In het dagelijkse leven is Pieterjan freelance audio-engineer en producer, en heeft hij contact met muzikanten, producers, componisten en dirigenten. 
“Qua audio-engineering ben ik voornamelijk bezig voor MotorMusic in Mechelen, waar ik opneem, mix en master. De voorbije jaren werkte ik met en voor o.a. Stan Van Samang, Natalia en Willem Vermandere, maar ook Brussels Philharmonic en het Nationaal orkest van België.” 
Pieterjan wil zich niet aan één stijl binden. Hij vindt het geweldig om met mensen te werken die zelf muziek creëren, die (moeten) vertrekken van een wit blad, zowel in de studio als in een educatieve omgeving.

Geen eenheidsworst in de opleiding

“Tegenwoordig zijn veel mensen bezig met het maken van muziek. De tools zijn goedkoop geworden, maar goede muziek maken blijft moeilijk. Ik wil vermijden dat we vanuit Syntra AB eenheidsworst gaan creëren, waarbij iedereen dezelfde vaardigheden heeft.
Dus laat ik studenten proeven van allerlei zaken, zodat ze naar het eind van het jaar nadenken over hun eigen stijl, kennen en kunnen. Ik vind het belangrijk dat iedereen tegen dan een ‘eigen smoel’ heeft.”

Projectmatig denken

Qua algemene professionele vaardigheden vindt Pieterjan het belangrijk om projectmatig te leren denken. “De muzieksector wordt vaak geromantiseerd. Je werkt constant met deadlines. Je moet binnen een vooropgestelde tijd en budget een professioneel product afleveren. Meestal is het gewoon keihard werken. Maar wie écht gepassioneerd is en die motivatie heeft om er 200 procent voor te gaan, die komt er wel. Stereo Killah is daarvan een mooi voorbeeld.”