Andries Beckers is co-host en producer van Welcome to the AA, de waanzinnig populaire podcast met Alex Agnew. Bij Syntra AB geeft hij nu zijn kennis door in de opleiding Podcasts voor Professionals.
Andries Beckers is in het dagelijkse leven copywriter. Daarvoor was hij actief in 'zwaardere' bands als The Setup en Born From Pain. Zijn laatste wapenfeit was Diablo Boulevard, samen met Alex Agnew. We ontmoeten Andries in zijn mancave in hartje Antwerpen. Die doet dienst als studio voor Welcome to the AA, de podcast die in twee jaar uitgroeide tot de grootste van Vlaanderen. Daarin brengen ze elke maandag long-form interviews met gasten als Philippe Geubbels en Tom Waes tot Dr. Guy t'Sjoen en Kate Ryan.
Podcasts steeds populairder
“Op onze verschillende platformen zitten we maandelijks aan zo’n 400 000 luisteraars. Dat hangt natuurlijk af van de gasten, al kiezen we niet per se enkel voor bekende gezichten. Ook mensen die minder gekend zijn bij het grote publiek en iets interessants te vertellen hebben, zijn absoluut welkom bij ons.”
De laatste jaren schieten de podcasts in Vlaanderen als paddenstoelen uit de grond. Hoe verklaar je die populariteit?
“Persoonlijk ben ik al langer grote fan van het medium en ik wou er al een tijdje mee beginnen. De do-it-yourself-mentaliteit die erachter zit, spreekt volgens mij ook wel aan. Verder is er natuurlijk een hele verschuiving in hoe media tegenwoordig geconsumeerd worden. Door sociale media en smartphones heeft iedereen altijd en overal toegang tot alle info. Klassieke media zit nog altijd in een soort rigide kader, terwijl alles wat je in de rest van je leven doet daar niet meer in past.
Eens je van een medium als podcasts geproefd hebt, voelen klassieke media een beetje beperkt en zelfs gedateerd aan. Gasten krijgen in interviews of talkshows vaak amper de tijd om hun verhaal te doen, terwijl dat in podcasts wel het geval is. Ook de omkadering van een televisiestudio biedt volgens mij niet veel meerwaarde tegenover een podcast. Een gesprek wordt er immers niet boeiender op omdat het in een mooie zetel gebeurt.”
Je bouwt een community op van mensen die écht geïnteresseerd zijn en een band hebben met jouw merk
Podcasts als content marketing
Ook bedrijven zien natuurlijk de mogelijkheden van dat nieuwe medium. Hoe denk je dat ze zo’n relatief nieuw medium kunnen inzetten in hun businessplan?
“Podcasts zijn sowieso een hip medium en laten zien dat je als bedrijf mee bent met je tijd. Vroeger had je vaak de bedrijfsfilm, die firma’s konden gebruiken om hun eigen verhaal te vertellen. Het probleem daarmee was dat het vaak heel duur was en dat je altijd een beroep moest doen op externen. Die films waren dus niet echt geschikt om snel een nieuwe boodschap uit te sturen. Verder zijn er voor elke branche ook wel specifieke vakbladen waarin je kan verschijnen, maar dan ben je ook weer met een journalist bezig.
Met een in-house podcast kan je wel heel kort op de bal spelen en heb je zelf de touwtjes in handen. Je presenteert je brand zoals jij dat wil op een spontane en positieve manier. Bovendien kan je ook nooit verkeerd geciteerd worden in je eigen podcast (lacht).
Het grootste voordeel van podcasts is het potentieel als content marketing tool. Doordat het een subscription based medium is, bouw je ook een community op van mensen die écht geïnteresseerd zijn en een band hebben met jouw merk. Het is dus een middel om iets gratis terug te geven aan je community. Op dat vlak kan je het wat vergelijken met een whitepaper of webinar waarbij je een stukje van jouw expertise gratis ter beschikking stelt.
Ook niet onbelangrijk is dat podcasten een relatief lage instapkost heeft. Een eenmalige investering in materiaal is al voldoende. Daarna kan je met een beetje creativiteit heel veel kanten op om je boodschap de wereld in te sturen.
Tenslotte hebben podcasts ook het voordeel dat ze op verschillende kanalen verspreid kunnen worden. Welcome to the AA is bijvoorbeeld ook te bekijken op YouTube. Dat geeft een leuke boost aan de cijfers, al komt de hoofdmoot bij ons toch van kanalen als Spotify en Apple Podcasts.”
Podcasts voor elk budget
Hoeveel technische kennis en apparatuur heb je nodig om te starten met podcasten?
“Ik heb vroeger veel tijd achter mengpanelen gespendeerd om platen op te nemen, maar ik heb mijn technische kennis hier toch even moeten bijschaven. Onze eerste aflevering was qua audiokwaliteit dan ook niet schitterend (lacht). Maar goed, ik heb wat hulp ingeroepen van verschillende mensen en alles toch heel snel naar een aanvaardbaar niveau gekregen.
Er zijn verschillende budgetniveaus. Wij werken voor Welcome to the AA qua apparatuur met het betere middensegment, maar zelfs met beginnersmateriaal kom je al een heel eind. De grootste investering in podcasten is niet je materiaal, maar je tijd. Het technische aspect is eigenlijk het eenvoudigste. De echte uitdaging is om je publiek geboeid te houden en iets te maken waar mensen elke keer opnieuw naar willen luisteren. Je zal heel kritisch over jezelf moeten zijn, want het is niet omdat jij iets interessant vindt dat iedereen dat vindt.
Daarnaast moet je het ook aantrekkelijk genoeg verpakken zodat mensen er in de eerste plaats op willen klikken. Dat kan je bijvoorbeeld doen door korte teasers te lossen op social media. Op dit moment heb je wel het voordeel dat podcasten nog een relatief jong fenomeen is, waardoor je makkelijker kan opvallen in vergelijking met andere kanalen. Al moet je er zeker geen jaren meer mee wachten. Het is nu het moment om mee op de kar te springen.”
Goesting in podcasts
Wat mogen de cursisten verwachten tijdens de opleiding?
“We bekijken in de eerste plaats wat de essentie van een goede podcast en een boeiend gesprek is. Op technisch vlak is de opleiding ook zeker toegankelijk voor elk budget. Cursisten moeten dus niet bang zijn dat ze geacht worden om duizenden euro’s te spenderen aan professioneel materiaal.
Ik vertel vooral vanuit mijn eigen ervaring en hoe wij zijn geraakt waar we nu staan. Natuurlijk deel ik ook met veel plezier alle fouten die ik hier de laatste twee jaar heb gemaakt, zodat anderen dat niet hoeven te doen (lacht).
Het belangrijkste is vooral dat ik iedereen naar huis wil sturen met de goesting om erin te vliegen. Als je er geen plezier aan gaat beleven, zal je het namelijk niet lang volhouden.”
Naar de opleiding Podcasts voor Professionals
© Foto's: Rafael Balrak