Kevin Van Cutsem
Digitaal Strateeg

Social Media Consultant en Marketing & Sales hebben mijn toekomst beïnvloed

Kevin Van Cutsem was al aan het werk toen hij begon aan de avondopleiding Social Media Consultant. Daarna combineerde hij zijn job ook nog met de avondopleiding Marketing & Sales. Intussen is hij aan de slag in een online marketing agency.

“In mijn professionele loopbaan koos ik heel bewust voor Syntra-opleidingen. De slogan ‘leren van professionals’ maken ze waar in hun trainingen.” zegt Kevin over zijn ervaringen.

Van communicatief talent naar social media expert

“Ik was reeds actief in een communicatiefunctie bij de Colruyt Group toen ik me inschreef voor de opleiding Social Media Consultant. De docent, Kristof D’hanens, is een ervaren online communicatietrainer. Hij deelde zijn ervaring dan ook uit talrijke campagnes. De cursus was ook interactief; elke cursist diende een presentatie te geven over een trend in social media.”

Werken en studeren combineren

“Op professioneel vlak koos ik na Colruyt Group voor een marketingfunctie bij BMW die ik kon combineren met de 2-jarige avondopleiding Marketing & Sales (nu Sales Manager), gegeven door Ben Toremans, bij Syntra AB. Ik koos bewust voor een langere opleiding om een uitgebreide kennis te verwerven die ik kon toepassen in mijn job. Deze opleiding focust op het strategisch luik: hoe je producten in de markt plaatst, hoe je je bedrijf op de kaart zet, de structuren in bedrijven, de talrijke mogelijkheden inzake interne en externe communicatie.

Voor mij was avondonderwijs een prima alternatief voor de hogeschool; ik maakte na mijn middelbaar een verkeerde studiekeuze, stopte met mijn studies en ging aan het werk. Werken en opleiding volgen is best pittig, maar het loont want het heeft mij op dit pad gebracht.”

Een nieuwe toekomst

“Na 3 jaar als marketingcoördinator bij BMW ben ik recent gestart in een nieuwe functie als digitaal strateeg bij Digital Leader, een online marketing agency. Digitale marketing neemt een hoge vlucht; meer en meer bedrijven schakelen agencies in om hun online marketing op een strategische manier in te bedden. In mijn huidige job luister ik naar de noden van klanten en maak ik samen met digitale experten een uitgebreide digitale analyse. Zo kunnen we een digitaal jaarplan uitwerken voor de gewenste KPI’s. Ik zorg ook voor de aansturing van het creatieve team, het inplannen van content meetings en ben het aanspreekpunt voor de klant.”

In de wereld van digitale marketing volgen trends zich heel snel op dus is het een zaak om bij te blijven.

"Syntra AB heeft een ruim aanbod in deze sector en de opleidingen zijn concreet en gericht op de praktijk wat een onmiddellijke return geeft in je job.”

De praktijk komt naar het klaslokaal

“In mijn ervaring is hét voordeel van Syntra-opleidingen de docent die in het vak staat en bedrijfservaring naar de klas brengt. De link met de praktijk is altijd aanwezig, ook tijdens mijn eindproef kwam ik in contact met bedrijven. Je steekt daar altijd nieuwe dingen op. Ik vind het alleszins heel fijn om dingen te leren die dicht bij de praktijk aanleunen. Zo is de tijd die je in een opleiding investeert meteen voelbaar in je job.”